Успешен, но предизвикателен и доста труден сезон отчитат от Варненската асоциация на ресторантьорите и хотелиерите (ВАРХ). Това сподели в интервю за Дарик председателят на структурата Павлин Косев

„Продължаваме да сме положително настроени. Трябва да се адаптираме, да търсим възможности и да сме иновативни.”

Най-тежко се е отразила на хотелиерите липсата на предсказуемост и повишените разходи, разказа Косев. „Цените на хранителните продукти ежедневно се променяха. Доставчиците не можеха да ни кажат колко ще струват продуктите утре, а ние вече бяхме продали туристическия пакет.”

Хотелите с добър мениджмънт, които се адаптираха към новите предизвикателства, отчетоха по-добър сезон, каза още той. По-трудно е било на по-малките обекти.

По думите на Косев, инфлацията се е отразила и на летовниците. Клиенти, които в преходни години са резервирали за 10 дни, това лято са били на доста по-кратка почивка.

Разходите се вдигат драстично, но цените в хотелите и ресторантите се покачват плавно, за да не бъдат изгубени клиентите. В същото време печалбите на обектите стават по-малки, отбеляза председателят на ВАРХ.  

Според него тепърва ще се вдигат цените в ресторантите. „Скъпо излиза предлагането на добър продукт. Нужен е и голям екип от скъпоплатени професионалисти, И клиентите ще имат все по-големи изисквания към сервиза, качеството и разнообразието на храната”, изтъкна Павлин Косев.

В последните години доста нови хотели са отворили врати край морето, на доста високо европейско ниво. По този начин са били привлечени и по-платежоспособни гости, сред които и българи.

Много туристи вече откриват Варна и Черноморието като целогодишна дестинация. Дори в момента много хотели по морето на север са пълни с чужденци, посочи Косев.