В продължение на три последователни нощи експертен екип от Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) извърши техническо обследване на 14-километровия участък от Околовръстното шосе в Пловдив. Инспекцията бе възложена от Агенция "Пътна инфраструктура" след трагичния инцидент от 24 ноември, при който загинаха трима души.
Констатациите на експертите показват сериозни нарушения на безопасността:
- Настилката е с понижено сцепление в над 70% от участъка;
- Мостовите конструкции са в лошо и дори критично състояние – при един от мостовете има оголени стълбове;
- В обхвата на пътя има запушени отводнителни съоръжения и непочистени ограничителни системи;
- Масово се наблюдава незаконно включване към пътя и паркиране зад мантинелите;
- Осветлението липсва на възлови кръстовища, което създава допълнителен риск за инциденти през тъмната част на денонощието.
„Не е сериозно вторият по големина град в България да има околовръстен път с капацитет на селски път. Ако не се вземат спешни мерки, ще продължим да отчитаме жертви. Това не е черна статистика – това е системна липса на отговорност“, заяви Диана Русинова от ЕЦТП. По думите ѝ, само разширението и стратегическото преосмисляне на трасето могат да доведат до реална промяна.
Докладът ще съдържа конкретни предложения:
- Незабавно поставяне на осветление на всички ключови кръстовища;
- Отместване на мантинелите навътре, където това е възможно, без да се нарушават изискванията за безопасност;
- Обособяване на аварийни отбивки;
- Подмяна на амортизираните пътни знаци и маркировка;
- Включване на трасето в списъка със стратегически обекти, за да бъде затворена пръстеновидната връзка около града.
Инспекцията е извършена безвъзмездно от ЕЦТП, като организацията е единствената в страната, която разполага със специализирана техника за такъв тип проверки.
Проверката не мина без напрежение. По време на представянето на данните, председателят на сдружение "Спаси Пловдив" Асен Костов влезе в остър спор с експертите, като оспори тяхната легитимност и се обяви за незабавно премахване на мантинелите.
От своя страна Диана Русинова подчерта, че премахването им е немислимо, особено на места с канали и крайпътни дървета, и би изложило шофьорите на още по-голям риск.
„Мантинелите не убиват. Те спасяват животи. Истинският проблем е, че пътят е пренатоварен, а инфраструктурата – изостанала с десетилетия“, заяви тя пред медиите.
Граждански организации обявиха, че ще продължат с протестни действия, ако техните искания за демонтаж не бъдат изпълнени. Междувременно експертите настояват диалогът да се върне към реалните причини за инцидентите – лоша инфраструктура, липса на контрол и компрометирана безопасност.