Община Пазарджик ще създаде ново свое дружество „Чистота“, което ще поеме услугите по управление на отпадъците. Това ще се случи веднага щом изтекат договорите със сегашните частни фирми, които отговарят за тази дейност, съобщи градоначалникът. И обясни мотивите си така: „Тази кардинална реформа ще ни позволи не само да подобрим контрола над процесите, но и значително да повишим качеството на услугите и ефективността на почистването.“ По думите му съществуващите договори със сметопочистващите фирми не само изобщо не доставят нужното качество на услугата, но и обременяват общинския бюджет с прекомерни разходи.
Проучвания на екипа му показват, че това е доказано устойчива мярка вече и в много български и европейски градове, които позволява добросъвестно управление на чистотата със затегнат контрол, ежегодни инвестиции в разширяването на обсега и постоянство, което променя представата за това какво означава качество на публичните услуги.
„Създаването на това общинско предприятие ще ни даде възможността да спестим милиони левове годишно, които досега плащахме под формата на ДДС и търговска печалба на частни фирми. Тези средства, които съставляват над 30-40% от общите разходи за сметопочистване, ще бъдат стратегически инвестирани в нова, модерна техника за почистване, която ще отговаря на съвременните нужди, подмяна на остарелите контейнери с нови, по-ефективни и с по-добро разпределение в проблемните зони, внедряване на иновации в управлението на отпадъците, които ще позволят средствата от рециклиране да се реинвестират обратно от общината за хората.
В следващите дни ще бъде внесена Наредба за общинските предприя като част от плана за бъдещото развитие на общината. Средствата за тази реформа ще бъдат включени в бюджета за 2025 г., за да може да започне прилагамето на новите стандарти още от следващата година.