Как така множество местни, децентрализирани компании за филмопроизводство стоят зад много от най-популярните в световен мащаб филми и телевизионни продукции напоследък – тази тема представи в рубриката „Икономистът говори“, проф . д-р Милен Балтов.

Интересното явление идва от новостартирали компании през последните 15 – 18 години. Някои от тях още изгрели вече са на гребена на вълната с продукции, предимно с регионална стойност, но стават гледаеми на международно ниво.

Миналата година стоеше въпросът, как така Турция стана световен износител на филми, сега става дума за компании от Южна Америка. Една от тях е „Динамо“, основана в Богота от Калдерон – финансист, който няма общо с изкуството. Фирмата му обаче е известна със сериала „Наркос“, чиито приходи само през стриймването са 60 млн. долара.  

„От края на миналата година започна стриймването на най-скъпата до този момент продукция в Латинска Америка – „Сто години самота“. Продукцията по романа на Маркес натрупа само за седмица 31 млн.  часа гледане. Но „Динамо“ е само една от близо 30 хиляди подобни малки компании в категорията ново стартирали по света за кинопроизводство“, твърди икономистът и насочва към хита от Южна Корея:

На 26 декември 2024 е пуснат вторият сезон на „Squid Game“ или „Игра на калмари“. След успешния първи сезон, сега режисьорът прави премиерата на втория сезон от собствена филмова компания. Не на последно място стои подобна фирма в Мексико, от където се снима поредният сезон на „Наркос“.

„Интересното при всички тези децентрализирани компании е, че излизат от конвенционалния начин на снимане и представяне на продукцията. Силата тук е дигитализацията и добрият мониторинг като следствие от нея.  Другото различно е начинът, по който тези проекти се финансират. Например Калдерон основава фонд, към който се присъединяват множество инвеститори. Същевременно не се наливат огромни средства и не са ангажирани множество индустрии. Например при „Наркос“ стойността на продукцията е 1 млн. долара.

Не е невъзможна и не пречи и на бизнеса в България да инвестира. Филма „Гунди“ е много добро показно за подобни проекти. Но той не е направен от новостартирала компания. Но е добър модел, който може да се продава навън. Нещо повече, това ще даде възможност на много нови таланти да бъдат в светлината на прожекторите“, коментира проф. Балтов.

По думите му, новият модел в кинопроизводството променя изцяло този бизнес. И през тази година пазарът ще бъде различен. Как? Чуйте от проф. д-р Милен Балтов в звуковия файл: