
След проведено заседание на работна група по промяна на Закона за движение по пътищата, Областният управител на област Плевен изпрати официално писмо до Народното събрание на Република България с конкретни предложения за промени в националното законодателство, целящи ограничаване на инцидентите, предизвикани от електрически тротинетки.
Областният управител на област Плевен Николай Абрашев, сформира работна група, която на 19 май 2025 год. проведе заседание в сградата на Областна администрация – Плевен, с цел обсъждане и набелязване на конкретни предложения за нормативни промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Участие в нея взеха старши комисар Живко Ламбов – директор на ОДМВР – Плевен, заместник-кмета с ресор „Обществен ред и сигурност“ на Община Плевен Лидия Петкова, административният ръководител на Районната прокуратура Владимир Радоев, комисар Валентин Георгиев – Началник сектор „Охранителна полиция“, гл. инспектор Даниел Петров – началник сектор „Пътна полиция“, общински съветници и представители на Областна администрация – Плевен.
След дебатиране и представяне на становища от всички участници, г-н Абрашев изпрати в писмен вид до Народното събрание на Република България предложенията за промени в националното законодателство, целящи повишаване на гаранциите за безопасност за всички участници в движението и намаляване и свеждане до минимум на инцидентите, предизвикани от електрически тротинетки.
През последните години електрическите тротинетки станаха изключително популярни в България, особено сред младите хора, търсещи алтернативен начин за придвижване в градска среда. Но докато те изглеждат удобни и екологични, реалността е, че са изключително опасни – както за своите водачи, така и за останалите участници в движението.
В град Плевен през последната година зачестиха случаите на инциденти с електрически тротинетки, като един от тях дори имаше фатален край за дете. Налице е обезпокоителна тенденция за системно нарушаване на правилата за движение по пътищата, особено сред подрастващите. Управлението на електрически тротинетки често е в разрез с установените норми, включително в пешеходните зони, където е въведена забрана за придвижване. Тези действия създават напрежение в градската среда и крият сериозни рискове за здравето и живота на пешеходците. Това създава усещане за несигурност у гражданите и поставя на дневен ред необходимостта институциите да реагират своевременно, с координирани усилия и конкретни законодателни решения.
Целта на исканото изменение и допълнение в Закона за движение по пътищата и подзаконовите нормативни актове е да се осигурят гаранции и да се разширят правомощията на общините по отношение на осъществявания контрол от тяхна страна, като се въведат допълнителни правила и изисквания за управлението и движението на индивидуални електрически превозни средства.