
За първите две седмици от началото на контролната кампания на НАП по Черноморието фискалните инспектори са проверили повече от 800 търговски обекта – предимно заведения за хранене, дискотеки, барове, атракциони, магазини за хранителни стоки и др. Фискалните инспектори са съставили общо над 150 акта за нарушения, като най-честите са за неиздаване на фискален бон и разминаване между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата. В 8 от проверените търговски обекти е липсвало фискално устройство. Данните от извършените проверки в рамките на лятната контролна кампания тази година показват, че фискалната дисциплина по българското Черноморие се подобрява. До момента не са установени сезонни работници, полагащи труд без сключен договор с работодателя.
Във Варна от началото на лятната кампания са проверени над 320 обекта. Общият брой на установените нарушения и съставени актове е над 30, като повечето са установена разлика в касовата наличност, а на второ място са за неиздаден касов бон. От началото на кампанията общият брой на постъпилите сигнали за неиздадена касова бележка, за липса на фискален апарат и други нарушения са 17.
Контролната кампания на НАП край морето продължава до края на летния сезон. В рамките на проверките се прилага способът „таен клиент“, осъществяват се явни наблюдения, при които за определен период от време се проследяват продажбите и резултатите се сравняват с предходни периоди. Фискалните инспектори използват дистанционната връзка на всеки касов апарат със сървърите на приходната агенция за установяване на рискови търговци, чиито продажби значително се различават от обичайните. Под активно наблюдение са поставени стотици обекти по крайбрежието.
От приходната агенция напомнят, че потребителите имат право да задържат плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Промяната в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.) цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.
Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play. Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център: 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: [email protected].