Първата секция на най-дългия подводен тунел, който ще се спуска на 40 метра под Балтийско море и ще свързва Германия и Дания, е отворен.

Целта на модерния проект е да намали времето за преминаване между двете страни, като сега това отнема 45 минути с ферибот, докато с помощта на тунела ще е възможно да се преодолее разстоянието само за 10 минути с кола.

Тунелът Fehmarnbelt ще представлява две двулентови магистрали, разделени с обслужващ коридор, както и две електрифицирани железопътни линии. Тунелът ще е най-дългият комбиниран път под вода, като общата му дължина достига 18 километра.

Освен за пътниците, тази нова сухопътна връзка ще бъде важна част от свързващото звено между Швеция и Централна Европа за товарните камиони и влакове. Тунелът ще скъси пътя между северната страна и континента със 160 километра.

Понастоящем трафикът от Скандинавието към Германия през Дания има две опции - с ферибот през немския остров Фемарн или по по-заобиколен път с мостове между островите Зеландия, Фунен и полуостров Ютланд.

Грандиозният проект е замислен още през 2009 г., когато Дания и Германия подписаха договор за изграждането на тунела. За началото на първата копка обаче отне повече от десетилетие, за да бъде прието необходимото законодателство от двете страни и да бъдат извършени геотехнически проучвания и проучвания за въздействие върху околната среда.

В Дания този процес завърши бързо, докато в Германия различни организации - екологични групи, фериботни компании и местни общини - обжалваха одобрението на проекта. В края на ноември 2020 г. федералният съд на Германия отхвърли жалбите. Главният изпълнителен директор Хенрик Винсентсен на компанията, която реализира строежа на тунела Femern A/S, увери в устойчивите действия на компанията с възможно най-ниските въздействия върху околната среда.

Така строежът на гениалното инженерно съоръжение започна през 2020 г., а на 17 юни 2024 г. бе открита първата секция от тунела. Другите фази от проекта са в ход, като всяка секция ще бъде дълга 217 метра. Бюджетът на строителния проект възлиза от над 7 милиарда евро.

В сравнение тунелът под Ламанша, свързващ Англия с Франция, е струвал в днешни пари 13,6 милиарда долара, като начините на строеж са много различни. Тунелът под Ламанша е създаден чрез сондажна система, докато за тунела Fehmarnbelt ще се използва нова технология чрез потапяне на предварително изградените секции. Именно това го прави толкова грандиозен и технологично напреднал проект.