Национален център „Музейно училище“ – партньорска инициатива на Национален музей на образованието и Регионално управление на образованието – Габрово, стартира изпълнението на дейностите по Националната програма на МОН „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“, модул „Културните институции като образователна среда“ с два обучителни семинара.

Форумът бе открит на 11 ноември от директора на НМО Любка Тинчева, Георги Маринов – началник на Регионално управление на образованието – Габрово, и Катюша Станчева – началник отдел „ОМДК“ в РУО – Габрово.

Преподаватели и студенти от Технически университет – Габрово и учители по физика от цялата страна (Пловдив, Благоевград, Велико Търново, Горна Оряховица, Бяла Слатина, с. Стара река, Сливен, Нова Загора, Червен бряг, Кричим, Стамболийски, с. Чавдар, с. Челопеч, Плачковци, Севлиево и Габрово) участваха в обучение на тема „Провеждане на наблюдения, експерименти и изследвания в часовете по физика и астрономия. Принципи на приложения в електротехниката“. Лектор на обучението бе „златният“ учител на България Теодосий Теодосиев – Тео, от когото присъстващите получиха ценни уроци.  

В продължение на часове преподавателите и студентите наблюдаваха демонстрации на физични експерименти с използвани в ежедневието лазерни показалки (за обяснения не само на физични явления, но и на вредните въздействия на лъчението върху човека); дозиметър; радиометър на Крубс (в термодинамиката); глим лампа и доказателството, че човешкото тяло е проводник; прахосмукачка и топчета (при механиката на флуидите); кристални топки и телескоп (направата на телескоп); пирамиди и оптични влакна (в оптиката); метални сфери и вана с вода (механика на течностите) и на много други интересни опити. Чрез физичните демонстрации и решаването на експериментални задачи, придружени с мъдри разкази и библейски притчи, участниците разбраха къде е ключът за успеха: „Всеки сам трябва да отдели поне 20 хиляди (и повече) часа за нещото, с което иска да успее!“. „Чудеса не стават. Иска се извънредно много труд, усилия и повторения на опитите!“.

При изпълнението на всички демонстрации, учителите получаваха насоки как да поставят допълнителни задачи/въпроси, които учениците да изпълняват и в определен срок да връщат решенията им; да не губят кураж и да продължават да стимулират учениците да трупат знания и да се научат да мислят като използват своята „ментална енергия“ (тоест  мозъка си).

Изключително емоционален, семинарът приключи с едно от посланията на Тео: „Доброто образование е онова, което остава след училище!“.

В обучение, водено от доц. Д-р Мариета Савчева – ръководител катедра „Хуманитарно образование“ в Департамент за информация и усъвършенстване на учители към СУ „Св. Климент Охридски“ и Бистра Георгиева /Чиприянова/ – педагог-иноватор, се включиха 25 педагози от предучилищния и начален етап на образование от Разград, Сливен, с. Чинтулово (общ. Сливен), с. Драговищица (общ. Костинброд), Казанлък, Севлиево и Габрово. Участниците в него придобиха знания и практически умения по следните теми: „Нестандартни художествени техники по изобразително изкуство в Детската градина и Началното училище“ и „Частно-дидактическа технология за овладяване на графични умения и подобряване на фината моторика на ръката чрез техника щудиране“.

Доц. Савчева запозна присъстващите с възникването, развитието и промените на нестандартните художествени техники, с традиционни и нетрадиционни материали и прилагането им. Обучението бе съпроводено от демонстрации и практически занятия.

Бистра Георгиева акцентира върху изобразителната техника „щудиране“, която е достъпна и полезна за развитието на фината моторика на ръката, активизира изобразителната дейност на децата, повишава нивото на усвоени графични умения и качеството на подготовка за писане.

Щудирането е техника, при която се полагат относително къси щрихи, по-гъсти или по-редки, с различна плътност и честота, с помощта на които се получава желания тон. Тази техника в изобразителната дейност е много рядко прилагана. Тя създава възможности за трениране на ръката в издържливост, подобрява точността на работа с графичен материал, формира търпение при решаване на графична задача. Усвояването й от децата допринася за подобряване нивото на усвоени графични умения. Щудирането успешно може да се използва и при работа с деца със спецални образователни потребности /СОП/ или при деца с дефицити в поведението. Чрез щудирането децата развиват декоративен усет, постигат композиционно и цветово равновесие на рисунката, развиват изобразителните си способности.

На 12 ноември Национален център „Музейно училище“ към НМО продължи изпълнението на дейностите по Националната програма на МОН с обучителен семинар в два модула: „Музейни образователни програми и ресурси за провеждане на съвместни уроци по природни науки“ и „Представяне на добри музейно педагогически практики“.

Във форума участваха над 30 музейни специалисти и педагози от Национален земеделски музей – София, Природонаучен музей – с. Черни Осъм, Национален музей „Земята и хората“, Национален музей на образованието, „Дом на хумора и сатирата“ – Габрово, Регионален етнографски музей на открито „Етър“, Регионален исторически музей – Габрово, Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово, Професионална гимназия по селско стопанство “Никола Пушкаров“ – Попово, СУ „Св. Св. Кирил и Методий“ – Смядово, ОУ „Васил Левски“ – Разград.

Голям интерес сред аудиторията предизвикаха разработките на учителите, получили наградата на МОН за „Най-добър урок в музей“.

Таня Христова от ПГСС „Никола Пушкаров“ – Попово представи иновативна педагогическа практика по български език и литература от три урока на тема „Възрожденски тур под крилото на Балкана – Калофер, Сопот, Копривщица“, която получи първо място в Националния конкурс.

Класираните на второ място уроци бяха презентирани от Дарина Димитрова от СУ „Св. Св. Кирил и Методий“ – Смядово, и Гергана Цонева от ПГСС „Никола Пушкаров“ – Попово.

Елка Иванова и Добромир Стрезов от ОУ „Васил Левски“ – Разград, чиито урок печели трето място, заедно с четвъртокласничката Божидара изненадаха участниците в семинара със специални подаръци, изработени от децата.

Модератор на събитието бе Тодор Петев – преподавател в Нов български университет, създател на фондация „Моят музей“, изследовател и обучител на музейни специалисти и педагози за ефективна комуникация в представянето на културното ни наследство.

Материалите от семинара ще бъдат публикувани на сайта https://nmo-shkolo.com