На публично обсъждане директорът на „Финансови и счетоводни дейности“ Силвия Василева представи основните приходи и разходи в бюджета на община Монтана през миналата година.
“Въпреки трудностите през годината заради обратите в държавното управление и забавеното приемане на Закона за държавния бюджет, успяхме да се справим доста добре с изпълнението на бюджета за 2023 година спрямо предварителния проект“, заяви Василева.
Общата рамка достига 92,5 милиона лева. От тях близо 60 милиона лева са държавните дейности, останалите са местни и се финансират от собствени приходи - имуществени данъци, неданъчни приходи, изравнителна субсидия, трансфери от държавния бюджет и др.
Най-много средства са изразходвани в сферата на образованието – 31,7 милиона лева, следват социалните дейности – 12,6 милиона лева.
Близо 11,6 са разходите благоустройство, комунални дейности, сметосъбиране и сметоизвозване. 7,5 милиона лева са капиталовите разходи. Повечето от тях са за изпълнението на годишните етапи от преходните обекти реконструкцията на площад „Жеравица“ и пътя Славотин Клисурица.
Направени са основни ремонти на паркинги, междублокови пространства и централния участък на ул. „Веренишка“, изографисване на храм „Свети Дух“ и др,
В разходите на бюджета влизат и средствата за стипендиите на талантливи деца, студенти по медицина и педагогика, за местни инициативи, осигуряването на безплатни карти на пенсионери, за издръжка на различни клубове и християнски храмове, за подпомагане на млади семейства и за стартиращ бизнес.
По осем програми на Европейския съюз община Монтана е усвоила 14,4 милиона лева. Най-големият проект е по програма „Околна среда“ за подобряване качеството на атмосферния въздух – 8,4 милиона лева.
На финала на обсъждането председателят на комисията по бюджет и финанси в Общинския съвет Станимир Стоев поиска общината да направи подробен анализ на просрочените вземания за година, които са в размер на 2 милиона лева. „Повечето то тях попадат в графа „трудносъбираеми“ коментира той.