Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск е насочил младата си компания към агресивно разширяване, за каквото никой друг ръководител на автомобилна компания не е мечтал, но то е изпълнено с дупки и препятствия по пътя, които могат да спрат или да отклонят процеса.

Дръзката цел на Мъск да продаде 20 млн. електромобила през 2030 г. е в центъра на обещанието за растеж на компанията пред акционерите и на ангажимента ѝ да стимулира въвеждането на устойчива енергия. Ако тя бъде постигната, Tesla ще стане два пъти по-голяма от всеки друг автомобилен производител в историята, като ще заема около 20% от световния пазар на автомобили.

Мъск планира да строи частно летище

Но при подобен експоненциален растеж 13-кратно увеличение спрямо приблизително 1,5 млн. автомобила, които се надява да продаде тази година, ще бъде свързан с безпрецедентна цена от стотици милиарди долари, според анализ на Ройтерс на финансовите разкрития на Tesla и прогнозите за глобалното търсене на електрически превозни средства, производството на батерии и минерали за тях.

„Бих оприличил това на проекта "Манхатън" през Втората световна война", казва експертът по производство Майкъл Трейси от The Agile Group, визирайки мащабните усилия на САЩ за създаване на атомна бомба.

Туитър се срина за хиляди потребители по целия свят

Визията на Мъск изправя 19-годишния автомобилен производител от Тексас пред огромни предизвикателства, сред които не на последно място е осигуряването на достатъчно батерии и критични суровини като литий и никел за снабдяването на 20 милиона автомобила.

Tesla е иноватор, но ако бъде постигната тази следваща фаза на растеж, тя ще отиде отвъд новаторството и ще преобрази из основи световната автомобилна индустрия, както и добива и търговията с материали за батерии.

По този път Tesla ще трябва да построи още седем или осем "гигафабрики" - средно по една на всеки 12 месеца - да отнеме дял от всеки конкурент и да се превърне в компания с размерите на Volkswagen AG и Toyota Motor Corp. взети заедно. Освен това ще се нуждае от около 30 пъти по-голям капацитет на батериите, за да захрани всичките си заводи за автомобили.

Мъск се отказа от сделката с Туитър, компанията ще го съди

Цената ще бъде висока: през следващите осем години Tesla може да похарчи около 400 млрд. долара или повече за изграждане на нови заводи за сглобяване на автомобили и заводи за производство на батерии по целия свят и още 200 млрд. долара или повече за изграждане или закупуване на батерии, включително разходите за суровини.

Правителствата на Канада, Индонезия, Индия и други страни вече лобират, за да спечелят следващата инвестиция на Tesla в производството на електрически превозни средства, за която Мъск заяви, че може да бъде обявена до края на годината.

Производството на 20 млн. автомобила годишно ще изисква Tesla да разшири както собствения си капацитет за производство на батерии, така и капацитета на партньорите си за производство на батерии и на производителите на суровини, които ги снабдяват.

Мъск обвини Twitter в укриване на данни и заплаши да оттегли офертата за придобиване

"В дългосрочен план очакваме да произвеждаме от порядъка на 3 000 гигаватчаса или 3 тераватчаса годишно", заяви Мъск пред инвеститорите през юли. "Мисля, че имаме добри шансове да постигнем това всъщност преди 2030 г., но съм силно уверен, че можем да го направим до 2030 г."

Настоящият производствен капацитет на батериите на Тесла е 100 гигаватчаса.

Benchmark Mineral Intelligence, която следи световната индустрия за производство на батерии за електромобили, очаква, че Тесла ще се нуждае от 2,0 млн. тона литий, 1,3 млн. тона никел, 0,2 млн. тона кобалт и 3,5 млн. тона графит, за да поддържа производството през 2030 г. на 3,0 тераватчаса батерии.

„Tesla“ представя хуманоиден робот на 30 септември

Това е четири пъти повече литий и никел, два пъти повече кобалт и седем пъти повече графит, отколкото цялата индустрия за електромобили очаква да потребява през 2022 г.

Benchmark описва целите за 2030 г. като "изключително амбициозни".

Tesla не е отговорила на подробното искане за коментар.

Според бивши ръководители на Tesla, автомобилният производител, който рядко разкрива отношенията си с доставчиците, е започнал да подписва споразумения за изкупуване с миньори и рафинерии преди повече от десетилетие и понастоящем има сделки с над 20 доставчици на материали по целия свят.

Мъск към служителите си: Или се върнете в офиса, или напуснете работа

Капацитетът от суровини, необходим за поддържане на планираното производство на Tesla през 2030 г., не съществува днес, твърдят експерти.

Целевите продажби на Мъск зависят и от фактори извън контрола на Tesla.

Конкурентните производители на автомобили пускат на пазара все повече електромобили, за да се конкурират с произвежданите в големи обеми седани Model 3 и SUV Model Y на Tesla.

В Китай местни стартъпи като Xpeng Inc, , Nio Inc и Li Auto Inc изостават от Tesla по обем на продажбите, но се развиват бързо.

Илон Мъск няма да влезе в борда на директорите на Туитър

Китайският BYD, който продава евтини електрически и хибридни автомобили, отправя предизвикателство към Tesla в световен мащаб, докато Ford Motor Co и Rivian Automotive Inc изпревариха Tesla на пазара с електрически пикапи - значителен развиващ се сегмент в Северна Америка.

Майк Трейси е скептично настроен към способността на Мъск да развие глобален производствен гигант през следващите осем години с почти двойно по-голям производствен капацитет от този на Toyota, която в момента е най-големият автомобилен производител в света по обем.

Мъск с оферта от 5 000 долара за изтриване на акаунт в Туитър

"Това би било изключително постижение, като се има предвид, че на Toyota са били необходими десетилетия, за да изгради този капацитет", казва той.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм