Проектът на централния бюджет за 2025 година, изготвен от служебния  кабинет противоречи на всякаква икономическа логика, коментира пред Дарик Любомир Дацов от Фискалния съвет. Според него този бюджет  е отказ от правене на политика и трябва да бъде оттеглен, а на негово място да бъде предложен закон за удължаване на действието на бюджета за 2024 година, докато бъде сформирано редовно правителство с политическа воля да изпълнява заложени приоритети. Този вариант сам по себе си не е добро решение, а по-малко лошото, уточни Дацов.

Удължаването на бюджета обаче ще попречи на депутатите да раздуят още повече финансовата рамка за 2025 година по време на обсъжданията в Народното събрание с оглед на настоящата неясна политическа обстановка.

Министерски съвет одобри проекта на централния бюджет за 2024 година. Изготвената от служебния кабинет финансова рамка срещна остри критики не само от икономически и финансови анализатори, но и от политици. С категорична позиция против приемането на този бюджет излезе и Българската народна банка, според която заложената фискална рамка за 2025 година значително увеличава вероятността от повишаване на данъчно-осигурителната тежест за фирмите и домакинствата, застрашава фискалната устойчивост на страната, както и приемането ни в еврозоната.

"По правилното ще бъде МС да внесе удължителен закон за бюджета за 24-та година. Да оставим в ръцете на ново правителство да решава проблемите в бюджета"

В бюджета за 2025 година се предвижда повишаване на разходната част с 20 милиарда лева. Размерът на заложените разходи е и в нарушение на Закона за публичните финанси, тъй като минават границата от 40% спрямо БВП на страната.

"Считам, че е неприемливо да бъде предложена такава разходна част. Формално правителството изпълнява приети нормативни актове. В следствие на това се получава нарастване на разходите с около 20 млрд. От бюджетна гледна точка това е отказ от правене на политика. В разходната част е сглобен автоматично без да се отчита икономическата обстановка"

На фона на така заложената разходна част мерките, които трябва да попълват дефицита са или еднократни или пожелателни, коментира Дацов. Такива са предложенията за опрощаване на лихвите по просрочени публични задължения или т.нар от финансовия министър - амнистии. 

От Министерството на финансите имат идея Българската банка за развитие да отпуска заеми на фирмите, които нямат средства да покрият главницата по задълженията си. Нещо, което експертите също определят като проблем и заобикаляне на валутния борд

"Валутният борд забранява да бъде финансиран от правителството. Ще имитира дълг, който да вдигне капитала на ББР. ББР ще финансира нещо, което ще влезе като приход в бюджета, за да бъде похарчено за неща, които трудно могат да бъдат обосновани икономически."

Проектът за държавния бюджет може да бъде променен по време на обсъжданията в Народното събрание. Според Дацов поведението на депутатите ще бъде моделирано от това дали предстоят нови предсрочни парламентарни избори.

"Ако се отива на нови избори, нещата ще се развихрят още повече, защото ако МФ е предвидило 5 млрд. от амнистията, какво ще стане ако са 7? Те ще бъдат толкова коректни като отчет, колкото и петте. Аз ако съм депутат ще предлагам такива популистки методи за сметка на увеличаването на тези приходи."

Дацов е категоричен, че ако бюджетът на кабинета Главчев мине в този вид, това ще доведе до значителни структурни проблеми. А решенията освен, че ще струват скъпо сега, ще изискват предприемане на ограничителни мерки в следващите 3-4 години, които също няма да са на ниска цена.