"Представете си почистващ кожата препарат или пък балсам за омекотяване на кожата, защо не и парфюм. Обикновено тези предмети се свързват с образа на една дама... но не и този път. Става въпрос за куче.", с тези думи проф. д-р Милен Балтов разкри интригуващата и пораждаща широка дискукия тема на днешното издание на рубриката "Икономистът говори".
Ако трябва да говорим в цифри, то "186 милиарда долара - на толкова е оценен годишният пазар на стоки и услуги, предназначени за издръжката на домашни любимци. Това е само за САЩ. Този разход е по-голям от разхода, който се използва за децата в ранната им възраст до 3 години. Очевидно много хора възприемат кучетата и котките като деца", констатира проф. Балтов.
Що се отнася до историческия контекст, "до преди 13 години пазарът в САЩ е бил оценен доста по-скромно - за около 80 милиарда долара. Два пъти по-малко от настоящия. Ако нормалният темп на нарастване при останалите пазари на потребителски стоки в САЩ е около 5 % годишно, то в този животински раздел той е 11 % за всяка от последните 5 години", споделя водещият на рубриката "Икономистът говори".
Проф. Балтов отбелязва, че медицинските грижи за домашните любимци също имат значителна роля в тази съвременна тенденция. "Стига се дотам, че голяма част от инвестиционните фондове смятат този пазар за изключително важен. През последните две години е имало поне 2 разследвания, едното в САЩ, а другото във Великобритания, за прекалено намесване на инвестиционни фондове, които изкупуват и правят вериги от клиники и от места за продажба на лекарства и добавки за животни", казва още проф. Балтов.
Истината е, че няма ясното за това докъде ще продължи тази т.нар. " хуманизация", но едно е сигурно - пазарът за услуги и продукти за кучета и котки ще се разширява. "Очакванията, свързани с пазара в САЩ, са до 2030 година сегашните 186 милиарда да нарастнат до 260 милиарда долара", обобщава проф. Балтов.
Как се грижат отделните поколения за домашните си любимци и още, чуйте в звуковия файл: