Корупционна схема” или “политическа дезинформация” се крие зад 50-те млн. лв. за изграждането на километър от 60-километровия участък от магистралата “Русе-Велико Търново”? Този дебат днес бе на дневен ред в Народното събрание.

Вчера Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви обществената поръчка за пътния строеж, а прогнозната стойност на 60-километровият участък е близо 3 милиарда лева без ДДС. Това означава, че километър от магистралата ще възлиза на около 50 млн. лв.

Първо, ПП обяви в сряда, че прогнозната цена от 3 милиарда лева за строителството на целия участък е "абсолютно скандална корупционна схема" на правителството.

"В края на 2022 г. беше сключен договор за изграждането на първия участък (Русе - Бяла) на тази магистрала – 76 км, на стойност 1.5 млрд. лв. Дори да приемем, че съществува инфлация, тази инфлация по данни на НСИ в себестойността на пътностроителните обекти за този период е не повече от 30%, което означава, че една реалистична стойност на новата магистрала би следвало да бъде около 25 – 26 млн. лв., а не 50 млн. лв. на километър", коментира бившият министър на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков (ПП).

24 млн. лева “корупционна надбавка“ на километър

Той обясни, че в проекта са заложена 24 млн. лева “корупционна надбавка“ на километър.

"Умножено по 60 км, това са близо 1,5 млрд. лв. пари на българските данъкоплатци, които ще бъдат разходвани по непрозрачен начин", каза Цеков.

Снимка: Андрей Цеков / БТА

Снимка: БТА

По думите му кабинетът трябва да възложи само проектирането и след като бъде изготвен подробен технически проект, да се направят ясни количествени сметки и да се проведе обществена поръчка на базата на най-ниската предложена цена.

''Тогава бихме имали гаранции за прозрачност, честност и разходна ефективност при разходването парите на българските данъкоплатци, а в момента сме свидетели на един рецидив, който много наподобява на познатите схеми на тандема Борисов - Пеевски от управленията на първите 3 кабинета на г-н Борисов'', каза той.

Цената на строежа скочила двойно за 2 г.

Да бъде направена проверка на АПИ, призова съпредседателят на ПП-ДБ Кирил Петков. 

"Не може да има магистрала, чиято цена се удвоява в цена само за 2 години – това е абсурдно'', каза Петков.

Не закъсня и отговорът на премиера Росен Желязков. Той определи като “политическа дезинформация и манипулация” твърденията за корупционна схема.

Желязков е категоричен, че всякакви съмнения трябва да бъдат разсеяни веднага и призова на своя ред Петков и Цеков да сигнализират прокуратурата, ако имат съмнения.

Снимка: Росен Желязков / БТА

Снимка: БТА

"В противен случай сказките пред медиите са форма на политическа дезинформация и манипулация, която единствено цели оправдаване на поведението на опозицията в лицето на ПП-ДБ спрямо приемането и гласуването на държавния бюджет", коментира Желязков.

И добави, че проектът е “изключително важен”.

Не само заради достойнството на този кабинет да посочим всички проблеми, свързани с него и да разсеем всякакви форми на манипулации", каза премиерът. 

Участъкът бил един от най-сложните

Регионалният министър Иван Иванов заяви, че обявената прогнозна цена от АПИ е плод на работа от страна на няколко отминали вече правителства. Той припомни и че участъкът е един от най-сложните за изпълнение - заради почвата, 3 тунела от общо 2 км, няколко мостови съоръжения с височина над 30 метра, виадукти от 9 км, подлези, надлези, пътни възли с дължина над 10 км.

Снимка: Иван Иванов / БТА

Снимка: БТА

"За всички е ясно, че със забавянето във времето цените се повишават. Бърза справка с колегите ни в Румъния показва, че наскоро пусна търг в нашата северна съседка. Определя цена от 55 милиона до 78 милиона без ДДС за километър", каза Иван Иванов.