На 15 ноември, петък, от 19 часа, в зала “Европа” на Доходното здание, Държавна опера - Русе ще представи пред русенската публика един уникален концерт с рядко изпълняваното произведение на Густав Малер “ПЕСЕН ЗА ЗЕМЯТА".

Инициативата е на група от изявени инструменталисти от Оркестъра на Русенската опера.

Ценителите ще имат възможност да чуят този песенен цикъл на Густав Малер в неизпълнявания в България до този момент аранжимент на Арнолд Шьонберг, чиято 150 годишнина от рождението отбелязваме през тази година.

Солисти са Андреана Николова - мецосопран и Петър Костов - тенор, съпроводени от ансамбъл от Оркестъра на Държавна опера-Русе.

Ето какво разказа маестра Вилиана Вълчева, която ще дирижира концерта, в навечерието му:

“Първата ми среща с Густав Малер беше, когато бях студентка и учех магистратура в Люцерн. Тогава правихме на разменни начала уъркшоп – студенти от Виена дойдоха в Люцерн и после ние отидохме във Виена. Там дирижирахме Първата симфония на Малер с техния студентски оркестър, който е на изключително високо ниво, и беше наистина забележително. Идеята да изпълним “Песен за земята” беше на русенския оперен театър. Аз за първи път се срещнам с това произведение като диригент, дори последния път го слушах с Йонас Кауфман, отново в Люцерн. Тогава той сам изпълни всички песни. Както знаете те са за мецосопран или алт и тенор, може също и баритон.

Посланието на това произведение е много дълбоко. Малер е ползвал стихове на немския поет Ханс Бедге, който е стъпил на китайската средновековна лирика. Произведението на Бедге се казва “Китайската флейта”. Малер не е познавал този поет, но много се впечатлил от  произведението му  и решил да напише “Песен за земята”. Прави го в един много труден период от живота си, когато неговата голяма дъщеря умира от дифтерия, и когато откриват тежката му  болест на сърцето. Фактически той не успява да чуе творбата си на нейното първо изпълнение през 1911 година. За първи път тогава, шест месеца след смъртта му, неговото произведение е представено от големия му приятел и диригент Бруно Валтер.

Да, ценностите днес се промениха, но аз мисля, че света функционира по един и същи начин. Каквото е било преди, това е и сега. Просто хората имат различна ценностна система. Живеем в много напрегнато ежедневие. Всичко се случва бързо, дори музиката свирим по-бързо, отколкото е била изпълнявана. Може би такива произведения трябва да се изпълняват по-често и хората да вникват в тях. Най-вече да идват подготвени.

Ние цяла седмица репетираме с оркестъра и всеки ден откриваме нещо ново, което вдъхновява колегите. Иначе всичко се прави много бързо, а сега съм доволна, че имам този по-дълъг период, за да вникнем в произведението, защото това е съвсем друга материя.”