Какво е бъдещето на държавното "Пристанище  Варна" с двата терминала - изток и запад? Какво предстои - концесия, преместване или нещо друго? Какво ще стане с личния състав, какво ще стане със зоната, която бе освободена от товари? За мен като кмет на града, за хората, които работят в пристанището, за варненската общественост е важно да има ясна и публична информация по тези теми. Това заяви кметът Иван Портних по време на среща, посветена на предизвикателствата пред българските пристанища в контекста на променящата се реалност. Тя бе организирана от Морски клъстър България и се проведе във ВВМУ. 

На събитието присъстваха представители на Министерство на транспорта и съобщенията, "Пристанище Варна" ЕАД, "Морска администрация",  БМФ порт Бургас и други.  Модератори на срещата бяха Илзе Атанасова - Национален хъб BSAM, председател на Управителния съвет на Морския клъстър - България, и Свилен Крайчев – директор на Българската асоциация на корабните брокери и агенти /БАКБА/. 

Кметът приветства организаторите за темата, която, в контекста на войната в Украйна, става все по-актуална както за региона и България, така и за черноморските градове, сред които и Варна. Според него сигурността, както и насърчаването на синята икономика - развитие на черноморски изследвания, научноизследователската и развойна дейност, дигитализация, са много важни задачи, които носят добавена стойност за България и Варна. Като представител на местната власт той сподели, че развитието на пристанищната дейност също има голямо значение за икономическия профил на града. 

По думите на кмета Варна трябва да бъде отворена към морето и по тази причина преди години е предложил част от зоната да бъде освободена от товари и отворена за хората, да бъде проведен международен конкурс за изграждане на конгресен център, а една от магазиите да бъде превърната в център за безплатно IT обучение на децата на Варна. "Днес тази магазия обаче е предоставена от ръководството на пристанището за супермаркет! Не мисля, че бъдещето на тази зона трябва да се движи в такава посока, защото тя е ключова за града ни", заяви кметът Иван Портних. 

Според него, ако преди 100 години пристанищата са създавали градове, днес градовете превземат пристанищата. "Варна трябва да има пристанище - модерно, конкурентоспособно, отговаряща на всички световни стандарти", допълни той. Кметът припомни, че скоро е била възродена идеята за изграждане на плавателния канал Варна- Русе, която вече е част от дневния ред на Европейския парламент, като част от предложенията за промените в обхвата на Трансевропейската транспортна мрежа.

По време на срещата бяха засегнати още теми за новата реалност в Черно море и въздействието й върху пристанищата, пристанищата като елемент на градската среда и въздействието на пристанищните дейности върху крайбрежната екосистема.