Липсата на видимост, съчетана с превишена скорост значително над позволената и в пъти над безопасната, са довели до настъпването на трагичния инцидент на 16 май на входа на Аксаково. Този пътен инцидент е бил предотвратим и в голяма степен се дължи на човешка грешка. Лоша преценка на водача на колата на НСО, идващ по основното направление на пътя Добрич – Варна, който е допуснал при ограничена видимост скорост над допустимата, е вероятно основната причина за настъпването на инцидента.

Това се посочва в доклад на Европейския център за транспортни политики. Изследвани са причините за настъпило тежко пътнотранспортно произшествие, при което загина 60-годишен мъж. Изводите, изведени от експертите на сдружението, са резултат от изследването на различни фактори, сред които поведението на двамата водачи, състоянието на пътната инфраструктура, метеорологични условия в момента на катастрофата и други.

Инцидентът е възникнал между два леки автомобила - джип „Фолскваген Туарег“ на НСО и „Ауди“ A4 седан, който е бил управляван от загиналия. Скоростта на колата на НСО вероятно е била около или над 140 км/ч. Това на практика прави невъзможно не само да се видят взаимно двата автомобила, но инцидента става неизбежен. Явен признак за това, че ударът е бил с много висока скорост, е тежкото усукване на Аудито и напълно променената геометрия на лекия автомобил вследствие на удара, отбелязват експертите.

При скорост от 140 км/ч, на „Туарега“ са му били необходими над 200 метра, за да спре напълно, а в случая автомобилът от първата точка, при която вероятно е видял „Аудито“, е имал едва 53 метра, които е изминал за 1,36 секунди. Водачът на Аудито, излизащ от ул. „Добруджа“ на пътя Варна – Добрич, вероятно вече е бил навлязъл в кръстовището, без да има възможност да види идващия с висока скорост джип, когато е бил фатално връхлетян. Независимо от това, че се е намирал на път без предимство, по всяка вероятност при навлизането си той не е виждал, че към него със скорост значително над максимално разрешената го приближава друг автомобил, се посочва в доклада.

За да се разбере точната скорост на колата на НСО е необходимо да се провери информацията от рамката на Националното ТОЛ управление или преброителния пункт на Агенция „Пътна инфраструктура“, която се намира на около 127 метра преди кръстовището.

Отстраниха пътни шефове заради преасфалтиране на пътя, на който катастрофира кола на НСО

"Нашите заключения са, че охраняваното лице се е е возило без предпазен колан на задната седалка, което е недопустимо. Малко или много това можеше да се превърне в причина за това да бъде убит и другият водач или возещият се до него", заяви за Дарик Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики. Тя е единият от четиримата експерти, участвали в анализа на произшествието.  

Подмяната на асфалтното покритие в зоната, където е настъпил удара, ще се отрази на разследването на злополучния сблъсък. Реално много от важните за разследването следи вече са напълно заличени. При необходимост от допълнителни експертизи това ще затрудни значително работата на официалните разследващи органи или дори е възможно да изкриви обективността на окончателните заключения, се отбелязва в доклада.

Пътният експерт Диана Русинова смята, че резултатите от проучването на неправителствената организация може да се окажат различни от тези на разследването на властите: „За жалост имаме такова очакване. Лошото е, че за подобни инциденти като че ли няма желание да се търси широка обективност за анализирането и установяването на причините за възникването им. Подобни инциденти трябва да бъдат максимално прозрачно изследвани, трябва да се търси неправителствения сектор, за да се гарантира наитина пред обществото, че процесът е справедлив. За нас остава усещането, че ще бъде обвинен най-удобният виновен, който не може да каже истината и какво точно се е случило“, изтъкна Русинова.

От Европейския център за транспортни политики препоръчват да се извърши цялостна проверка на състоянието на пътните знаци и пътните маркировки в обхвата на кръстовището. Според пътните експерти трябва да се предприемат необходимите стъпки за подобряване на видимостта в зоната на кръстовището и намаляване на скоростта в района на 50 км/ч.

Какво още показва докладът и какво смятат експертите от неправителствената организация – чуйте в прикаченото аудио.