С началото на учебната година отново възниква въпросът “трябва ли децата да стават толкова рано за училище и вреди ли това на тяхното здраве?”. Гергана Радович, холистичен терапевт, специалист по съня и автор на книгата „Фабрика за сън” е против ранното ставане на децата за училище, но осъзнава, че проблемът не е лесно решим и насърчава да се обърне внимание на по-ранното лягане. Според нея, ако на учениците им предстои контролно на другия ден, не е хубаво да стоят и да учат до късно, а по-добре да си легнат навреме, за да могат да се възползват пълноценно от знанията си. Съветът ѝ към родителите е да се вгледат в собствените си навици, за да дават добър пример на децата си. 

Според Радович сънят е важен за всички, но най-вече за децата в училищна възраст, защото това е периодът, в който усвояват най-много знания и сънят им осигурява силата да поемат това натоварване. 

„В същото време сънят е изключително важен и за възстановяване на физическото тяло, това важи и за децата, няма да сме здрави, няма да живеем добре. Децата в училищна възраст израстват и сънят е важен за тях и от тази гледна точка, за да растат здрави и щастливи”, каза тя. 

Как се отразява системното недоспиване върху здравето на децата?Снимка:Спящо дете Getty images

Специалистът по съня обясни и как се отразява системното недоспиване на децата.

„Един от първите симптоми на хроничното недоспиване, които се забелязват, е загубата на концентрация и невъзможността да задържат вниманието си върху важните неща, лесното разсейване, липсата на комуникация и на запомняне на информацията. Децата са неспокойни, раздразнителни, емоционални и всичко това води до загуба на концентрация и неспособност да усвояват новата информация”, допълни още тя. 

Според Радович липсата на сън може да доведе, освен до неспособност да се усвоява нова информация, така и до проблеми с припомнянето на вече научен материал.

Как се отразява системното недоспиване върху здравето на децата?Снимка: Дете, което не може да се фокусира в училище/ Getty images

„Влияе върху всички процеси на паметта – запомняне, задържане, спомняне на информацията. Така че, колкото и добре да са подготвени, ако не са се наспали, много е вероятно те да не си спомнят това, което вече са научили”, уточни тя. 

По думите ѝ, ако детето на другия ден има контролно, по-важно за успеха му е не до колко късно е стояло да учи, а да се е наспало добре.

„Обичайно е, не само те, но и възрастните, когато имат контролно или някакъв важен изпит на следващия ден, да се опитат да стоят максимално до късно, за да научат по-добре, но всъщност това е една от основните причини на следващия ден да не могат да си спомнят информацията, която вече знаят”, допълни специалистът. 

Радович препоръча електронните устройства  да не са в ръцете ни колкото се може по-дълго преди да си легнем, ако е възможно минимум 90 минути, защото пречат на съня.  

unsplashСнимка: Дете с телефон/ Unsplash

Какво мислят хората?

В анкета на Дарик попитахме родители на ученици в началния курс какво е мнението им за това децата да стават толкова рано за училище и получихме различни отговори, някои в подкрепа на ранното ставане, но основната част са против. За разлика от родителите обаче, почти всички деца, участници в анкетата ни, бяха категорични, че на училище трябва да се ходи от по-късно. Гергана Радович изрази и личното си мнение във връзка с ранното започване на часовете в училище. Тя е против, но осъзнава, че това не винаги е възможно.

Снимка: Getty imagesСнимка: Спящо дете/ Getty images

За финал специалистът отправи апел към родителите да се фокусират не толкова към ранното ставане, а към по-ранното лягане и да положат усилия децата им наистина да си лягат по-рано. Нейните наблюдения показват, че в повечето случаи когато родителите си лягат късно и децата си лягат късно.

„Ако родителите положат повече грижи да слагат децата си по-рано да спят, поне част от хроничните проблеми, свързани с недоспиването, ще изчезнат,” категорична е Гергана Радович.

Материалът подготви стажант-репортерът на Дарик радио Калина Стоянова.