В УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ – Плевен е в ход Програма за подпомагане на стажант лекари и стажант медицински сестри за работа в Мултипрофилното спешно отделение. Инициативата е приета през лятото на 2025 г. от Академичния съвет на Медицински университет – Плевен и е насочена към надграждане на практическата подготовка на бъдещите медицински специалисти в реална клинична среда.

Програмата е разработена от проф. д-р Бисер Борисов – заместник-ректор „Университетско-болнична координация“ на МУ – Плевен и началник на Клиниката по нефрология на УМБАЛ „Д-р Георги Странски“, който е и координатор по нейното изпълнение. Основната ѝ цел е да осигури стипендии за стажант лекари и стажант медицински сестри, които полагат дежурства в Мултипрофилното спешно отделение на болницата.

По време на дежурствата участниците усвояват и развиват ключови практически умения, които самите те определят като недостатъчно застъпени в хода на обучението им. Сред тях са поставяне на периферен съдов достъп, мониториране на жизнени функции, поставяне на уретрален катетър, извършване на мускулни и венозни инжекции, регистриране на електрокардиограма, както и други основни общомедицински манипулации.
За учебната 2025/2026 година Академичният съвет на МУ – Плевен гласува средства в размер на 70 000 лева. Предвижда се всеки участник да може да положи между 5 и 10 дежурства за учебната година, като размерът на стипендията е 100 лева на дежурство. Финансирането се осъществява от Медицински университет – Плевен под формата на стипендии.
Програмата стартира през месец октомври. Само през първия месец 12 стажант лекари и стажант медицински сестри са положили общо 24 дежурства. През ноември броят на включилите се участници се увеличава двойно – 22 студенти са реализирали 43 дежурства. Стажантите работят по двама на дежурство и са напътствани от старши лекар и екипа на Мултипрофилното спешно отделение.
Участниците споделят, че програмата им помага да изградят увереност и да придобият съществени професионални компетентности, сред които умения за работа в екип, по-добро клинично мислене и диагностични способности, опит в мултидисциплинарна среда, както и възможност за присъствие и участие в лекарски консилиуми при тежки и комплексни клинични случаи.
„Студентите имат възможност да погледнат през призмата на практикуващия лекар и да приложат на практика теоретичните знания, които до момента са усвоявали“, подчертава проф. д-р Бисер Борисов. По думите му програмата е пожелателна и отговаря на реална необходимост от по-тясна връзка между обучението и практиката. „Надеждата на ръководството на МУ – Плевен е все повече стажант лекари и медицински сестри да се включват в инициативата. Ръководството на университета си поставя за цел през следващите години инициативата да бъде разширена и финансово обезпечена, така че да се утвърди като устойчива форма на практическо обучение“, допълни проф. Борисов.

Началникът на Мултипрофилното спешно отделение д-р Ани Александрова споделя, че стажантите, преминали през програмата до момента, са силно мотивирани и с изразено желание за работа. „За нас стажант лекарите и стажант медицинските сестри са от голяма полза и ние ги подкрепяме активно в ежедневния работен процес. Имаме нужда от млади кадри, особено след извършената реконструкция, обновяване и разширяване на отделението“, допълни д-р Александрова. В момента в Мултипрофилното спешно отделение функционират нови приемни кабинета и зали, оборудвани със съвременна апаратура, специализирано медицинско оборудване и ново обзавеждане.
В дългосрочен план програмата има съществено положително въздействие както върху професионалното развитие на стажантите, така и върху дейността на УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ – Плевен. Тя подпомага подготовката на добре обучени и мотивирани млади специалисти, създава предпоставки за кадрово обезпечаване на болницата и допринася за повишаване качеството на спешната медицинска помощ. Синергията между Медицински университет- Плевен и болницата утвърждава лечебното заведение като привлекателна среда за обучение, развитие и професионална реализация на бъдещите медици.