Изкривяванията в ерата на плоските бизнес модели или как „Боинг“ катастрофира славата си на безупречен играч след поредица от „инциденти“, избра за тема на рубриката си „Икономистът говори“, ректорът на БСУ, проф. д-р Милен Балтов и проследява няколко случая от новата история на компанията, които до преди 30 години биха били немислими, заради имиджа й.

През последните 5 години се разбиха два чисто нови като модификация самолети „Боинг 737 Макс“.

През януари 2024 от заснежена Аляска, от самолет с пътници излетя една цяла аварийна врата. А през юли 2024 година се стигна да друга немислима преди десетилетия авария – спука се гума на самолета при излитане от пистата.

Така на 7 юли 2024, по време на изслушване в съда,  корпорацията „Боинг“ официално призна виновност за това, че са използвали измамни похвати при бизнес модела си и производството на самолети.

„Историята отива към 1997 година когато съвършеният „Боинг“ – компания, известна с перфектното изпълнение, без компромис що се отнася до сигурността, се слива с „Макдонал Дългълс“, чийто имидж е пълна противоположност.  Тя гони ефективност, продажба и образци, при които много често има дефекти, но действа с агресивен стил на управление.  В голяма степен „Макдонал Дългълс“, освен в производството на граждански самолети е много силна във военната продукция – нещо, което е липсвало на „Боинг“. Това е била целта на сливането им. Така се роди новият глобален Голиат“, разказва проф. Балтов.

Той обобщава ефектите от тази консолидация - сливат се действията и културата от двете компании, отделят се част от дейности или продажба на елементи от производството на други компании. Третият ефект от този „брак по сметка“ е прекалено голямото преразпределение на финансов ресурс към акционерите, вместо да се реинвестират получените печалби. Средствата са около 100 милиарда долара за 15 години.

Вместо тези средства да се реинвестират, да се подобряват моделите и да се търсят нови, тези пари са били разпределени под формата на дивиденти или допълнително раздаване на акции. Предвид, че са почти гарантирани продажбите, целият този компромис изглежда странен – от 2004 г. корпорацията не е родила нещо съвършено или различно от тогава насам“, коментира проф. Милен Балтов.

Цялата тема и изводите, които могат да бъдат направени, чуйте в звуковия файл от икономиста: