„Да победиш конкуренцията е сравнително лесно. Да побеждаваш себе си е един безкраен процес“ – Този слоган от преди близо 50 години на една стартираща тогава компания за спортни стоки, а вече безспорен лидер, придобива още по-силно въздействие с навлизането на новите технологии във всички сфери. Включително и в спорта, където наред с всички впечатляващи постижения, иновациите стремително навлизат и в производството на спортни обувки.
Темата „Тренингът на маратонските войни и защо марките на компании – предизвикатели започват да достигат дуопола“, представи в ефира на Дарик Югоизток ректорът на Бургаския свободен университет проф. д-р Милен Балтов. Към настоящия момент, посочи той, двете водещи спортни марки в световен мащаб- немската компания, прославила Германия не по-малко от легендарните автомобили, и нейния американски конкурент са основни претенденти във вечното дерби на пазара за спортни стоки. Те заемат и основната ниша в пазара на спортното оборудване и аксесоари и са наложили дуопол в сектора на спортните екипировки. Компаниите държат съответно 35 и 16 процента от пазара на спортни обувки или лъвският пай от общо 146 милиарда долара, на каквато стойност е оценен общият оборот в световен мащаб от търговията със спортни облекла. Още по-висок – 63 процента е бил делът на тези две компании през 2018 г., подчерта проф. Балтов. И поясни: Броят на активно спортуващите се увеличава след пандемията от Ковид 19 не само в Европа, но и в целия свят. Като само в последните издания на маратоните в Лондон и в Ню Йорк участниците са били над 55 000 души. Нарасналото търсене е предизвикателство за нови претенденти и нови решения, свързани вече с научно – изследователска дейност и създаването на иновативни обувки за спорт - за професионалисти и за любители.
В „надбягването“ между компаниите вече се включват и играчи от Китайската народна република, от Швейцария, където преди 14 години състезател по триатлон, открива че градинският маркуч може да се използва като основа на маратонките. През 2023 г. продажбите възлизат на колосалните 2 милиарда долара, а през ноември т.г. акциите му само за една година са поскъпнали с 32 процента и в момента пазарната капитализация на тази компания вече достига 17 милиарда долара.
Кои са основните играчи във „вечното дерби“ на пазара на спортни стоки и кои са новите претенденти за участие в маратона, чуйте проф. д-р Милен Балтов в „Икономистът говори“ по Дарик Югоизток: