Как да се държим по време на конференция? Участие или присъствие, проактивност или реактивност в поведението ще увеличат „веригата на стойността и качеството на форума? И как събитието може да се превърне в двигател за увеличаване на ефективността, създаване на полезни контакти, които да дадат възможност на делегатите да генерират нови идеи и да намират успешни решения. Какви са писаните и неписаните правила във всяка една конференция? Отговори на тези въпроси, в разгара на събитията в публичния сектор, даде в ефира на Дарик Югоизток ректорът на Бургаския свободен университет проф. д-р Милен Балтов. В авторската рубрика „Икономистът говори“ той представи „Ръководство за оцеляване по време на конференции“. И постави на фокус практически наръчник със седем златни правила:

Първо правило-как да сте облечен

Не се подвеждайте от тежките заглавия, за да се облечете в костюм от три части. Не се подвеждайте и от привидно по-непридирчивите, отивайки със съответно по-небрежно облекло. Почти винаги трябва да имате готовност, напр. ако конференцията има гала вечеря, да имате поне сако и елегантни обувки.

Второто правило - подвеждащото стопяване на ледовете

В много форуми подхождат с един особен трик да се обърнат към Вас с молба да се представите по най-абсурдния начин, да кажете най-личното нещо за себе си, да се похвалите с подвизи от риболова или лова, Вашето минало. Не се хващайте на този капан. Ако пък изискват от Вас да напишете на какво животно се оприличавате, заложете на по-традиционните.

Трето правило- не прескачайте

Ако конференцията е от няколко дни, трябва да се появявате. В никакъв случай не пропускайте цели дни и сесии. Има го това неписано правило и за първия тур и първите. Макар да не сте в програмата или първи говорещ, опитайте да сте първия задал въпрос. И ако може, той да не е много остър. По този начин, ако сте близо до фотографа, ще станете част от историята на конференцията или поне ще бъдете запомнен.

Четвърто правило – като при самолетите без турбуленция

Не избирайте първо място и преден ред, защото там е по-шумно. Ако сте на конференция след това ще Ви е по-трудно да напуснете или ще направи впечатление, ако си говорите или си разменяте съобщения на телефона. Ако пък сте на последния ред, който е лесен за измъкване, някой може да каже, че изобщо не сте бил на конференцията.  Тук важи правилото за достъпните редове с лесен изход от самолета, и с по-малко турбуленция. Избирайте средни места.

Петото правило- внимавайте с похапването

Имайте едно наум, че най-вероятно няма да е най-прекрасната храна. Възможно е все пак да бъде хубава, но пък няма да Ви стигне. Наблюдавайте. Не се нахвърляйте в началото. Огледайте се какво допълнително има и по другите редици, за да може да си вземете и от останалите неща. Но без да си препълвате чинията, разбира се.

Шесто правило –с кого и колко време да общувате

Често пъти създаването и споделянето на контакти е изключително важно. Пресмятайте сравнително внимателно с кого и колко време ще общувате. По-важно е да отделите, макар и малко време на контакти, които са ценни за Вас, отколкото да разпределите 150 визитки за по-15 секунди. Или нарочно да се бутнете до някоя важна фигура, пред която Вие си мислите, че ще блеснете, ако влезете в полезрението. Рискувате обаче по-скоро да не бъдете забелязани.

Седмо - режим „изключване“

Не забравяйте, че това е хубаво време да се изключите. Може би не буквално, опитайте да се разсейвате, да си мислите за нещо друго, включително и малко да пофантазирате. И задължително, при условие, че е на друго населено място, да се разходите между сесиите, да разгледате забележителности. Тук е мястото за един термин, който придоби гражданство преди четири-пет години- уъркейшън- комбинация между работа и ваканция. Конференциите са много елегантен вариант.