До 8 април учителите от цялата страна могат да оценяват учебните програми. Те имат възможност и да посочат причините за неефективното им прилагане като дадат предложение за подобряването им.
Това отговаря министърът на образованието и науката проф. Николай Денков на народния представител от "Продължаваме промяната" Цветелина Заркин.
Висшето военноморско училище впечатли министъра на образованието
МОН пое ангажимент за пълен преглед на учебното съдържание по отделните общообразователни учебни предмети, изучавани от I до X клас.
"Мненията се събират чрез електронни анкети. Желаещите да ги попълнят трябва да влязат с личните си профили в секцията "Приложения\Указания". За всяка учебна програма има отделен формуляр. Преподавателите трябва да дадат оценка само за предметите, които преподават и за класовете, в които имат часове през настоящата учебна година", отговаря проф. Денков. Той пояснява, че участието на учителите няма задължителен характер, но МОН очаква те да се включат активно в процеса.
"За МОН тяхното мнение е изключително важно, а и по този начин нито един учител няма да бъде лишен от правото да представи своите бележки. Резултатите от проведеното проучване ще бъдат обобщени и предоставени на работните групи към МОН, които правят цялостен преглед на учебните програми. В тях са включени повече от 190 учители и други професионалисти, като част от учителите са предложени от социалните партньори.
Участниците в работните групи са от различни региони и от различни видове училища, познават учебните програми, умеят да ги прилагат в процеса на обучение, както и да проследяват вътрешнопредметните и междупредметните връзки. Предвидено е в обсъжданията да се включат и специалисти по методика на обучението по отделните учебни предмети и експерти от регионалните управления на образованието", отговаря още проф. Денков.
Според него при извършване на прегледа на учебните програми членовете на работните групи ще се запознаят с обобщените резултати от електронните формуляри с мненията на учителите, ще отчетат заложеното в съответната програма - възможността за развиване на компетентности, обем на учебното съдържание, процентно съотношение между часовете за нови знания, за упражнения, за преговор, за обобщение, за контролни и за класни работи, при съобразяване със заложения общ брой часове по учебен предмет за съответния клас.
Парламентът прие промени в Закона за висшето образование
"Паралелно ще се приложат и още два инструмента за събиране на мнението на заинтересованите страни. Предстои МОН да направи анонимно допитване до учениците от III до X клас, за да провери доколко сложен им се струва учебният материал. Анкетата ще се разпространява чрез Национален съвет на децата към Държавната агенция за закрила на детето и ученическите съвети в училищата и също ще се попълва по желание.
Освен това ще се проведе социологическо проучване, чиято цел е да се даде възможност на родители, ученици и учители, да споделят вижданията си за учебното съдържание като цяло, в това число и за учебниците. Докрая на месец април работните групи ще изготвят становища с конкретни предложения за оптимизиране на съответните учебни програми.
След прегледа на учебните програми, сформираните работни групи ще прегледат учебното съдържание по отделните предмети в съответния образователен етап - начален, прогимназиален и първи гимназиален етап до края на месец септември", допълва още проф. Николай Денков.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм
Още по темата
- Ръководството на Математическата гимназия във Враца награди най-активните ученици, участвали в празничните прояви
- Учениците от клуба по фотография към СУ "Васил Кънчов" - Враца са "ДЕТЕКТИВИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИ ПРОЕКТИ"
- „Отговорно на пътя“: Подгответе се за безопасно пътуване по празниците
- Маруся Цветанова: Неделното училище възпитава децата в християнски ценности