Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов пред слушателите на Дарик.
Председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов коментира новите функции на контролния орган. Институцията ще има правомощия да разпорежда сваляне на онлайн съдържание в случай на констатирани и непреустановени нелоялни практики от страна на електронни търговци. Това ще стане с промени в Закона за защита на потребителите, които наскоро бяха приети от Парламента на първо четене.
„Проектът на закон предвижда засилено сътрудничество между институциите в държавите членки. Така ще можем да установяваме, че на територията на повече от две държави е извършено нарушение, свързано с нелоялни търговски практики и подвеждаща информация. Ако търговецът, който първоначално бъде санциониран, не поправи своето поведение, тогава вече настъпва тази възможност по отношение на свалянето на съдържанието“, обясни Маргаритов. „Очевидно трябва да имаме достатъчно квалификация, ресурс и познание, за да можем да установим безспорно, че има трансгранично нарушение на правилата“, добави той и уточни, че става дума преди всичко за оператори, които са регистрирани на териотрията на Европейския съюз.
Председателят на КЗП заяви, че Коледно-новогодишните намаления няма да бъдат коректни, ако се кумулират процентите от Черния петък. За да е спазен законът, между двете кампании трябва да измине един месец. „Винаги има стара и нова цена. Нека потребителите не гледат само процента, защото там са по-честите нелоялни практики, а колко струва стоката“, препоръча той.
Димитър Маргаритов потвърди, че програмата „Зима“ на Комисията за защита на потребителите вече се изпълнява, като се извършват и съвместни проверки с други институции и контролни органи. „С Министерство на туризма най-вече, но и с Държавна агенция по метрология и технически надзор, с Икономическа полиция. Защото ефективността е по-голяма, да не говорим, че и корупционният риск е по-малък, когато съвместно проверяват служители от различни институции. А и най-вече така търговците не са подложени на един излишен натиск и напрежение всеки ден да влиза някой и да им иска различни документи“, каза той.
По думите на Маргаритов в последните четири години се наблюдава тенденция за увеличаване броя на постъпващите в КЗП жалби, като през последните две години това увеличение е почти пренебрежимо малко. Той посочи, че писмените оплаквания през 2017 г. са били 23 500, а през 2018 г. – 23 780. „Считам, че сме търсена институция, надявам се и защото хората са удовлетворени от резултатите”.
Чуйте всички теми в разговора: