Той не живее на лондонската „Бейкър стрийт“ и не пуши лула като Шерлок Холмс. Нито пие „гимлет“ като Филип Марлоу, който привлича жените с леко мистериозния си чар и понякога болезнена прямота. Дори няма мустаци като Еркюл Поаро. Обаче е първият по рода си #ДетективНаДоброто. Казва се Георги Ненов, познат като създателя на подкаста „Свръхчовекът“. Младият мъж съвсем скоро ще се отправи на път, за да се срещне с хората зад вдъхновяващи социални проекти в различни точки на България. Проектите са финансирани от седмото издание на инициативата „Ти и Lidl за нашето утре“ и променят живота на местните общности към по-добро. 

„Свърхчовешки“ истории

Библиотека в кошница за деца до 3 години, карта на изчезващите стари къщи в Стара Загора, кулинарен курс и нова професия за млади хора с увреждания, спорт и кино на село, арт терапия за майки на деца-пациенти, изкуство от отпадъци, инклузивно градинарство, новини на детски език или търсене на ловния сокол – това са само част от 40-те идеи, които предстои да се осъществят тази година в рамките на „Ти и Lidl за нашето утре“.

В ролята си на #ДетективНаДоброто Георги планира да посети лично голяма част от одобрените проекти.

„Искам да разговарям с хората зад инициативите и чрез моите канали в социалните мрежи да предам техния хъс за реализирането на доброто на онези, които имат нужда да чуват по-често, че в България се гради – и то не само в София. Вярвам, че зад всеки успешен проект стоят още свръхчовешки истории, които заслужават да бъдат разказани“, казва младият мъж.

Георги няма търпение да се отбие в Сандански и да се запознае с младежите, създали проекта „Младите говорят“ от категорията #BeActive. Те планират обучения, медийни събития и конференции с цел развитието на умения за критично мислене и активно участие в гражданските процеси у младите хора в общината. А в категория #BeVocal Детектива на доброто очаква да се срещне със Свилена Велчева, инициатор на проекта „МОРЕ – морски очерци, разследвания и екорепортажи“, който се ангажира да създава журналистически материали по обществено значими теми, свързани с опазването на околната среда от Шабла до Варна. 

Маршрутите на доброто

Тази година „Ти и Lidl за нашето утре“ подкрепя 40 проекта с фонд от 360 хил. лв.  Те ще се  реализират в 20 населени места, като 10 от тях са изцяло нови за инициативата локации. Сред тях са с. Белащица (област Пловдив), с. Бенковски (област Кърджали), с. Дългач (област Търговище), с. Илинденци (област Благоевград), с. Яворово (област Стара Загора и др. Според Детектива на доброто това, че са малки означава, че „Ти и Lidl за нашето утре“ достига до хора, които имат много по-малък достъп до ресурси в сравнение с жителите на големите градове. 

„Дълбоко вярвам, че хората имат нужда от общуване лице в лице“, казва Георги Ненов. „Именно чрез преки срещи със създателите на тези проекти мога лично да усетя енергията и смисъла. Очаквам навсякъде, където отида, да открия хора, които са разпознали нуждите на своята общност и са намерили творчески решения как да отговорят на тях. Техните истории са важни, защото показват на другите, че промяната е възможна или както аз обичам да казвам – че „И ти можеш!“, посочва още Георги. 

Първите седем. Пътят на доброто.

Програмата „Ти и Lidl за нашето утре“ успява да ангажира граждански гражданската енергия за подобряване на живота у нас – и то по начин, валиден за конкретната местна общност. Важна роля в програмата имат партньорите на Lidl от Фондация „Работилница за граждански инициативи“, Български дарителски форум и Асоциацията на европейските журналисти – България. За своите първи седем години инициативата е подпомогнала общо 195 проекта в 76 градове и села. Положителното въздействие от изпълнените проекти  достига до  близо 2 900 000 души. Пътят на доброто продължава!