Първи приоритет на МОН през 2022 г. е увеличаването на обхванатите деца в образователната система. Предвидени са няколко групи мерки. Едната от тях са предвидени средства за безплатно включване в детските градини на всички деца от 3-годишна възраст нагоре.

Това каза на брифинг просветният министър Николай Денков, който представи приоритети на МОН с цел повишаване на качеството на образованието.

Какви ще бъдат мерките за учениците в петата Ковид вълна

Денков припомни, че досега в отделни общини е имало предвидени средства за 3-годишните деца, а с новия бюджет ще бъдат осигурени средства всички деца да бъдат включени с освободени такси.

Втората група дейности е свързана с развиването на изцяло нова програма за извънкласни дейности в областта на спорта и културата. Програмата ще бъде реализирана съвместно с Министерството на младежта и спорта и с Министерството на културата.

Целта е да бъдат обхванати максимален брой деца в групови извънкласни дейности, които да им помогнат да се включат в социалния живот, уточни Денков.

Образователните медиатори се борят децата на България да имат бъдеще, заяви Николай Денков

Третата група дейности от този първи приоритет е стартирането на нова програма за ремонт на спортни площадки и физкултурни салони. Програмата ще бъде многогодишна, ще стартира тази година и вероятно ще продължи през следващите три години.

Втори приоритет - повишаване качеството на училищното образование

Най-важният фактор за качествено образование са добре подготвените и мотивирани учители, каза Николай Денков.

Затова от Министерството на финансите е поискано заплатите на учителите да бъдат повишени, така че да съответстват на 25% над средната заплата за страната, така както е записано в коалиционното споразумение.

МОН: Срочните оценки да се оформят присъствено

Втората мярка, свързана с този приоритет, е повишаване на образователния стандарт за издръжка на училищата.

"Това е мярка, която не се е случвала през последните над 10 години. Съответно директорите на училищата я поставят като много важна мярка за поддържане на качеството в материалната среда и условията, при които могат да се учат децата", поясни Денков.

Трета мярка е създаване и тестване на нова методика за оценка на добавената стойност на обучението в училищната среда, която да се превърне в основно средство за оценка на качеството на обучение в училищата. Тази методика ще отчита обективните особености на училищата, типа населено място и образователния статус на родителите.

Четвърта мярка, свързана с качеството, е стартирането на разработката на единна електронна платформа за образователни услуги и съдържание - т.нар. електронен облак за образователни ресурси, който трябва да даде достъп на всички ученици, родители и учители до наличните електронни образователни ресурси.

Петата мярка е свързана с подкрепа на професионалното образование. Предвидени са повече средства за подкрепа на дуалното образование, за прием на повече деца в паралелките по защитени професии и паралелките по професии с недостиг на пазара на труда. Ускорено се работи по подготовката на финансирането на тези 24 професионални гимназии, които са заложени в Плана за възстановяване и устойчивост като професионални гимназии, които ще служат като хъбове за съответните региони.

Публикуваха регистър на специалностите с безплатно обучение при договор за стаж и работа

Трети приоритет - повишаване качеството на висшето образование

И по този приоритет има съвкупност от мерки. Николай Денков посочи няколко от тях.

Първата е увеличаване на борбата с плагиатството, тъй като по думите на просветния министър във висшето образование няма място за хора, които са свързани с такива практики.

За тази цел ще бъдат направени промени в Закона за висшето образование и в Закона за развитие на академичния състав, така че всяка научна организация и ВУЗ да създадат комисия по академична етика, която да проверява за наличие на плагиатство, а Националната комисия по академична етика ще играе ролята на втора инстанция.

Все по-малко висшисти до 2025 г.

"Досега можеха да се проверяват за плагиатство само научни публикации, които са участвали в конкурси, което оставаше широко отворена врата за хора, които са писали книги или са публикували статии, но не са ги включили в конкурси, да плагиатстват, без това да може да бъде санкционирано по закон", обясни Николай Денков.

С предвидените промени ще се даде възможност всякакви научни трудове и публикации да бъдат проверявани.

Ще бъдат направени и промени в системите за акредитация на висшите училища и професионалните направления в тях, както и в системите за атестация, като ще се сложи по-голям акцент върху обективните показатели.

"В момента има твърде голям субективизъм, който трябва да бъде преодолян и един от начините е да се включат обективни показатели, които да намалят ролята на субективизъм", поясни Денков.

Четвърти приоритет - дейности по Плана за възстановяване и устойчивост и двете оперативни програми за образование и наука

Това изисква подготовка да голям набор от документи, разработване на условия за кандидатстване и процедури за оценяване на проектните предложения.

МОН ще насочи много усилия към тези важни дейности, за да осигури бърз и безпроблемен старт на българските образователни и научни проекти, които ще бъдат финансирани със средства от ЕС.

"Има предвидени значителни евросредства за развитието на образованието и науката. Те са над 1 млрд. лв. за различни дейности. През тази година ще имаме изключително тежки задачи, за да може максимално бързо да се подготвят документите, които са свързани с насоките за кандидатстване и съответно максимално бързо бенефициентите да кандидатстват и да стартират реалните дейности", уточни Николай Денков.

Няма никаква причина на национално ниво да затваряме каквото и да било в момента и да повтаряме грешката от миналата година – да затваряме училища, където няма нито един заболял. В петък на Отраслов съвет ще предложа да се слеят дните след завършване на първия учебен срок, обявявайки ги за неучебни – от 31.01 до 6.02. Така ще се получат общо 9 дни, неучебни, каза още образователният министър.

Ще взема решение за по-дългата междусрочна ваканция, след като взема предвид и реалната ситуация в страната. 3,6% от учителите са карантинирани. 2,58% са карантинираните деца, тоест нямаме някакви високи стойности средно за страната, заяви министърът и подчерта, че на този етап няма никаква причина да се променя локалния подход на действие.

Акад. Денков бе категоричен, че мерките, които трябва да се вземат за компенсиране на натрупаните образователни дефицити, трябва да се вземат след отминаване на Омикрон вълната.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук