Предлагане на мерки за регулиране нормалното изчакване и преминаване на тежкотоварните автомобили през ГППК „Дунав мост - Русе/Гюргево“, без да се допуска образуването на опашки от неправомерно паркирали тежкотоварни автомобили по републиканската и общинската пътна мрежа, бе основната тема на провелата се днес среща в Заседателна зала на Община Русе. Тя бе инициирана от областния управител Драгомир Драганов и на нея присъстваха кметът на община Русе Пенчо Милков, заместник-кметът Димитър Недев, представители на държавни и местни институции, както и на паркингите на територията на града.

По време на срещата бяха обсъдени различни предложения за по-добрата регулация на администрирането на виртуалната опашка, която съществува понастоящем. Беше отчетено и че наличието на буферния паркинг, построен миналата година, е намалил пътнотранспортните произшествия в района в пъти.

В хода на разговорите кметът Пенчо Милков заяви, че ако държавата не се намеси адекватно, е напълно възможно блокадите от предходни години на Дунав мост да се изместят на входно-изходните точки на града. „Искам да напомня на държавата, че нейно основно задължение е да осигури обществен ред и спокойствие, защото проблемът с тежкотоварния трафик по основните пътни артерии не е само на общината. Десетки години местната власт бе ангажирана да се занимава с държавен и международен проблем и да активизира ресурси за дейност, която не й е присъща, но се налагаше да извършва“, подчерта Милков.

Кметът на община Русе заяви още, че проблемът със завишения трафик и задръстванията основно се корени в действията на институции в северната ни съседка, които създават от години неравномерност в преминаването на контролно-пропускателния пункт. „Обръщал съм се към много правителства да бъде построен от държавата буферен паркинг и съм получавал множество откази. Едно правителство ни даде 3 млн. лв., с които построихме една мостра на паркинг, който си е бутиков с неговите 70 паркоместа“.

Кметът припомни, че държавата има създадена система -  Българска акцизна централизирана информационна система (БАЦИС), която може да послужи като отправна точка при създаването на подобна, свързана с регулирането на тежкотоварния трафик в страната.

Милков предложи да бъде подобрена пропускателната способност на ГКПП „Дунав мост“ със спешни законодателни мерки и промени в нормативната и подзаконова уредба. Той заяви, че нормативно трябва да бъде уреден пълният достъп на държавните органи до софтуера на частната фирма, който управлява виртуалната опашка. „В договора с фирмата сме заложили клауза, че ако държавата изработи подобен софтуер, те трябва да работят по него. Досега няма такъв, но тя – държавата, може да изработи свои изисквания как да бъде моделиран той и да поиска достъп до него“, заяви кметът.

Камионите да изчакват във вътрешността на страната бе следващото предложение на Пенчо Милков и това да е перманентна мярка, а не кризисна, както в момента. „Защо русенци трябва да дишат изгорели газове на хиляди камиони, защо пътната инфраструктура трябва да бъде разбивана, без да получи общината и стотинка възвращаемост? Всички такси заминават към София и нищо не остава за Русе, както и за всички гранични градове. АПИ трябва спешно да разработи нова система за тези споразумения с общините и граничните градове с много по-висока сума на километър трасе, защото тук преминава международен коридор“, категоричен бе Милков. Той посочи, че във вътрешността на страната трябва да бъдат изградени обособени зони, в които тирове, получили номера от границата при Свиленград с маршрутна карта към Русе, да изчакват в тях, а не да се трупат с хиляди в подходите към Дунав мост. „Другите дирекции на МВР по тази транспортна линия също трябва да понесат отговорност, а не ОД на МВР-Русе да се задъхва с регулирането на трафика и да търси варианти как да извършва качествено други важни дейности, свързани със сигурността на русенци“.

Кметът предложи и още една мярка, с която да се регулира тежкотоварния трафик, а именно - поставянето на бариери на всички паркинги, които да бъдат свързани в единна централизирана система. „Трябва да има „филтър“, който да ограничи масовото навлизане на камиони в подходите към гранично-пропускателния пункт и да се задръстват двете кръгови кръстовища, които са пряката връзка на жителите на малките населени места с града“, отбеляза Милков.  

В края на срещата областният управител заяви, че най-късно през месец октомври ще заработи фериботната връзка Русе-Гюргево, която, по думите му, ще облекчи близо с 1/3 тежкотоварния трафик в района.