Какво ще направите за подобряване на сметосъбирането и сметоизвозването в града?

Това е вторият въпрос, който Дарик зададе на кандидатите за кмет на Варна.

Отговори получихме от четирима: Иван Портних, Петър Николов, Христо Димитров и Благомир Коцев.

По-късно с отговор се включи и Коста Стоянов.

Публикуваме ги по реда на номера им в бюлетината.

Дарик сериен дебат за Варна, епизод „Чистота“

7 Иван Портних, ГЕРБ:

През изминалия мандат въведохме във Варна нова система за събиране и транспортиране на битови отпадъци с автоматично обслужване, която замени съществуващата за ръчно обслужване на съдовете за битови отпадъци.



Въпреки това, в определени критични точки в града все още има проблем с чистотата – изхвърлят се отпадъци около контейнерите, въпреки че са празни, не се спазват графиците за дните, в които може да се оставят извънгабаритни отпадъци, стари мебели, техника и други. Затова подготвяме обществена поръчка за изграждане на система за видеонаблюдение за контрол на нерегламентираните замърсявания.

Това означава много по-ефективен контрол на нарушителите – граждани и фирми, както и на работата на дружеството, ангажирано с чистота на Варна. Ще имаме информация  24х7 относно спазването на графиците и кратността на почистване, миене на улици и пешеходни зони, на подлези и

детски площадки. Всички установени нарушения ще бъдат санкционирани със сериозни глоби.

Работим за развитие на системата за разделно събиране на отпадъци – пластмаса, хартия, стъкло, метал, дърво, текстил, опасни отпадъци. За повече рециклиране на домакински отпадъци и по-малко сметища. Ще поощряваме практиките за събирането на непродадени храни и тяхното
безопасно преразпределение.

Всички тези мерки са стъпки към поетапно въвеждане на кръгова икономика, която предполага намаляването на отпадъците до минимум, както и повторното използване, поправката и рециклирането на материали и продукти.

Ще продължим да стимулираме гражданското участие в развитието на кварталите –да са чисти и подредени, като продължим с изграждането на междублоковите пространства. Както и с финансиране на проекти за
естетизация на кварталите –за градинки, озеленяване и зацветяване.

Припомням, че Община Варна не  е увеличила от 10 години местните данъци - данък сгради и такса „смет“, които плащат жителите. Поехме този ангажимент пред тях и го спазваме.
Приходната част на бюджета от местните данъци е около 200 милиона лева, които разпределяме по сектори и една относително малка част остава за сметосъбиране и сметоизвозване. Затова трябва да пазим – нека градът,
кварталът, нашата улица да бъдат чисти и приветливи места за живеене.

Дарик сериен дебат за Варна, епизод „Чистота“

20 Петър Николов, Български възход:

На първо място ще направя анализ на местата, на които сега се събира боклука, колко често контейнерите са препълнени и се изхвърля извън тях. В тези зони ще се потърсят начини да се увеличи броя на боклукчийските кофи съобразно количеството боклук. Също така в критичните точки следва да се помисли за по-често сметосъбиране.

Необходимо е да се следи и дали графика за сметопочистване се изпълнява. За целта ще създам специализиран Инспекторат по чистотата към Община Варна, който да следи за всички нередности и специално да отговаря за чистотата на плажовете и зоните посещавани от туристи. Гражданите ще могат да подават сигнали за замърсяване с отпадъци и препълнени кофи на специално създадена за това страница в социалните мрежи. Ще се търси съдействие и от органите на РЗИ – Варна за по-чести проверки на търговските обекти в града и спазване на санитарно-хигиенните изисквания в тях. Лично ще осъществявам контрол за изпълнение на договора за сметосъбиране и сметоизвозване и ще налагам санкциите, които предвижда договора за обществена поръчка.

За райони като „Бриз“ и други, които на практика нямат сметосъбиране и сметоизвозване ще организирам такова съобразно възможностите на уличната мрежа. Варна трябва да се чисти от машини, а не от хора с метли. Варна трябва да се мие нощем. Гражданите трябва да се ангажират повече да пазят чистота чрез превенция, обучения, семинари, налагане на глоби. Районните кметове трябва да следят повече за чистотата и да ангажират всички сили и средства тя да се поддържа, да се търси съдействие на фирми и институции в почистването. Общината ще организира пролетни и есенни кампании, в които всички граждани и институции ще се включват в големи градски и квартални почиствания.

Дарик сериен дебат за Варна, епизод „Чистота“

24 Христо Димитров, Алтернативата на гражданите:

Това несъмнено е сред най-големите проблеми на града в момента. Със сигурност е и един от видимите и отблъскващи както за гостите на града, така и за варненци. В Община Варна съществува дирекция „Екология и опазване на околната среда” с три отдела. Във всеки район също има достатъчен брой експерти, ангажирани с темата. Всички тези хора ще контролират ежедневно начина на управление на отпадъците и ще имат ангажимента да осигуряват бърза реакция от фирмите, с които има договор за сметосъбиране и почистване.

Очаквам чрез децентрализация на възлагането и контролиране на изпълнението да постигнем по-висока ефективност.

Чрез публични кампании и сътрудничество с местни граждански организации ще подобрим информираността на гражданите относно съществуващия график и системата за сметосъбиране, като това ще стимулира тяхното включване в процеса, както и възможността им за подаване на сигнали. Важно е също да се изгради система от стимулиращи мерки за тези от тях, които подават сигнали за нередности или са активни участници в разделното събиране. 

Дарик сериен дебат за Варна, епизод „Чистота“42 Коста Стоянов, Възраждане:

Сметосъбирането и сметоизвозването, и въобще темата градска чистота е една от най-важните не само за Варна, но за всеки един град, особено един от най-големите областни центрове. 

Това, което би могло да се направи във Варна е в няколко направления. 

На първо място – трябва да се започне още от избора на сметопочистващата фирма. Важно е да има добри условия, които да привлекат повече кандидати и съответно с това да се повишат критериите за избор. На второ място, след като е избран изпълнител трябва да се завиши изключително много контрола върху изпълнителя. Ако той не се справя със задълженията, трябва да се налагат глоби, а ако тези нарушения станат практика – прекратяване на договора и избор на нов изпълнител. 

След това – допитване до гражданите във всеки един район на Варна, които на анкетен принцип да кажат, от какво са доволни, от какво не са доволни и какви са техните предложения за повишаване нивото на градска чистота. 

Сметоизвозването във Варна трябва да е ежедневно, тъй като има райони, в които това не случва и резултатът е препълнени кофи и тонове боклук около тях. Задължително трябва да бъдат разположени нови съдове за смет. Успоредно с това трябва да бъдат завишени глобите към физически и юридически субекти, които изхвърлят отпадъци в нерегламентираните за това места. 

Важно е да има и по-чест график за извозване на едрогабаритни отпадъци и този график да бъде публично оповестяван, а не хората да се чудят, кога ще мине камион, за да могат да изхвърлят отпадъците си. 

Най-важно обаче за мен е повишаване на нивата на разделното събиране и на рециклирането. Впрочем, именно това е разковничето за един чист град – разделното събиране и рециклирането. За целта трябва широка информационна кампания, която да започнем от децата в детските градини и училищата. Задължително трябва да се разполага с много повече съдове за отпадъци по различен вид, които да бъдат рециклирани. Едва след като се повиши процента на рециклирани отпадъци ще имаме чист град.

Дарик сериен дебат за Варна, епизод „Чистота“

66 Благомир Коцев, ПП-ДБ:

Сметосъбирането и сметоизвозването във Варна е едно от най-големите предизвикателства на града. Срещите с граждани, които провеждам от месец юни насам, показват еднозначно, че тази общинска услуга е крайно неефективна и меко казано незадоволителна. На хора от вилните зони им се налага да вървят с километри, за да си изхвърлят боклука, а откритите контейнери в застроената част на града често преливат от боклук, който не се извозва редовно или се пълни със строителни материали.

Най-очевидното решение за община с близо 800 млн. бюджет е вграждането на подземни контейнери във всички квартали на Варна, както е в европейските страни, а и в редица други български общини. Това ще намали драстично замърсяването на градската среда, ще освободи пространство за зелени площи, ще намали амортизацията на пешеходната инфраструктура и ще позволи по-ефективно и по-равномерно разпределение на пунктовете за смет в удобство на хората.

Освен това трябва драстично да се увеличи гъстотата на контейнерите за смет във вилните зони, като едновременно с това се осигурят по-ниско габаритни сметоизвозващи камиони, способни да достигнат до новопоставените контейнери по тесните улички на местности като „Траката“, „Евксиноград“, „Манастирски рид“ и много други.

На трето място планирам да въведа принципа на „замърсителят плаща“, който предвижда по-големите замърсители да заплащат по-висока такса смет, а по-малките – по-ниска. Това означава, че обикновеният битов потребител ще плаща по-малко, а заведения, строителни фирми и индустриални замърсители – повече. Това е справедливо разпределение на данъчната тежест, което е абсолютно наложително за нашия динамичен и модерен град.

Тези три мерки – подземни контейнери и повече открити контейнери във вилните зони с подходящо сметоизвозване – са абсолютно наложителни за град с размерите на Варна. Те ще подобрят качеството на живот на всички варненци срещу незначителна инвестиция от общинския бюджет. 

Големият въпрос е защо при бюджет от над 40 млн. за сметосъбиране годишно, морската столица тъне в боклук. Убеден съм, че с този бюджет ще можем да постигнем много повече от предишната администрация, за да направим тази услуга удобна и достъпна за варненци.

 Очаквайте на 16 октомври отговорите на кандидатите за кмет на Варна на въпроса:

Кой е най-важният инфраструктурен проект, с който ще се заемете?