Какво ще направите за подобряване на сметосъбирането и сметоизвозването в града?
Това е вторият въпрос, който Дарик зададе на кандидатите за кмет на Варна.
Отговори получихме от четирима: Иван Портних, Петър Николов, Христо Димитров и Благомир Коцев.
По-късно с отговор се включи и Коста Стоянов.
Публикуваме ги по реда на номера им в бюлетината.
7 Иван Портних, ГЕРБ:
През изминалия мандат въведохме във Варна нова система за събиране и транспортиране на битови отпадъци с автоматично обслужване, която замени съществуващата за ръчно обслужване на съдовете за битови отпадъци.
Въпреки това, в определени критични точки в града все още има проблем с чистотата – изхвърлят се отпадъци около контейнерите, въпреки че са празни, не се спазват графиците за дните, в които може да се оставят извънгабаритни отпадъци, стари мебели, техника и други. Затова подготвяме обществена поръчка за изграждане на система за видеонаблюдение за контрол на нерегламентираните замърсявания.
Това означава много по-ефективен контрол на нарушителите – граждани и фирми, както и на работата на дружеството, ангажирано с чистота на Варна. Ще имаме информация 24х7 относно спазването на графиците и кратността на почистване, миене на улици и пешеходни зони, на подлези и
детски площадки. Всички установени нарушения ще бъдат санкционирани със сериозни глоби.
Работим за развитие на системата за разделно събиране на отпадъци – пластмаса, хартия, стъкло, метал, дърво, текстил, опасни отпадъци. За повече рециклиране на домакински отпадъци и по-малко сметища. Ще поощряваме практиките за събирането на непродадени храни и тяхното
безопасно преразпределение.
Всички тези мерки са стъпки към поетапно въвеждане на кръгова икономика, която предполага намаляването на отпадъците до минимум, както и повторното използване, поправката и рециклирането на материали и продукти.
Ще продължим да стимулираме гражданското участие в развитието на кварталите –да са чисти и подредени, като продължим с изграждането на междублоковите пространства. Както и с финансиране на проекти за
естетизация на кварталите –за градинки, озеленяване и зацветяване.
Припомням, че Община Варна не е увеличила от 10 години местните данъци - данък сгради и такса „смет“, които плащат жителите. Поехме този ангажимент пред тях и го спазваме.
Приходната част на бюджета от местните данъци е около 200 милиона лева, които разпределяме по сектори и една относително малка част остава за сметосъбиране и сметоизвозване. Затова трябва да пазим – нека градът,
кварталът, нашата улица да бъдат чисти и приветливи места за живеене.
20 Петър Николов, Български възход:
На първо място ще направя анализ на местата, на които сега се събира боклука, колко често контейнерите са препълнени и се изхвърля извън тях. В тези зони ще се потърсят начини да се увеличи броя на боклукчийските кофи съобразно количеството боклук. Също така в критичните точки следва да се помисли за по-често сметосъбиране.
Необходимо е да се следи и дали графика за сметопочистване се изпълнява. За целта ще създам специализиран Инспекторат по чистотата към Община Варна, който да следи за всички нередности и специално да отговаря за чистотата на плажовете и зоните посещавани от туристи. Гражданите ще могат да подават сигнали за замърсяване с отпадъци и препълнени кофи на специално създадена за това страница в социалните мрежи. Ще се търси съдействие и от органите на РЗИ – Варна за по-чести проверки на търговските обекти в града и спазване на санитарно-хигиенните изисквания в тях. Лично ще осъществявам контрол за изпълнение на договора за сметосъбиране и сметоизвозване и ще налагам санкциите, които предвижда договора за обществена поръчка.
За райони като „Бриз“ и други, които на практика нямат сметосъбиране и сметоизвозване ще организирам такова съобразно възможностите на уличната мрежа. Варна трябва да се чисти от машини, а не от хора с метли. Варна трябва да се мие нощем. Гражданите трябва да се ангажират повече да пазят чистота чрез превенция, обучения, семинари, налагане на глоби. Районните кметове трябва да следят повече за чистотата и да ангажират всички сили и средства тя да се поддържа, да се търси съдействие на фирми и институции в почистването. Общината ще организира пролетни и есенни кампании, в които всички граждани и институции ще се включват в големи градски и квартални почиствания.
24 Христо Димитров, Алтернативата на гражданите:
Това несъмнено е сред най-големите проблеми на града в момента. Със сигурност е и един от видимите и отблъскващи както за гостите на града, така и за варненци. В Община Варна съществува дирекция „Екология и опазване на околната среда” с три отдела. Във всеки район също има достатъчен брой експерти, ангажирани с темата. Всички тези хора ще контролират ежедневно начина на управление на отпадъците и ще имат ангажимента да осигуряват бърза реакция от фирмите, с които има договор за сметосъбиране и почистване.
Очаквам чрез децентрализация на възлагането и контролиране на изпълнението да постигнем по-висока ефективност.
Чрез публични кампании и сътрудничество с местни граждански организации ще подобрим информираността на гражданите относно съществуващия график и системата за сметосъбиране, като това ще стимулира тяхното включване в процеса, както и възможността им за подаване на сигнали. Важно е също да се изгради система от стимулиращи мерки за тези от тях, които подават сигнали за нередности или са активни участници в разделното събиране.
42 Коста Стоянов, Възраждане:
Сметосъбирането и сметоизвозването, и въобще темата градска чистота е една от най-важните не само за Варна, но за всеки един град, особено един от най-големите областни центрове.
Това, което би могло да се направи във Варна е в няколко направления.
На първо място – трябва да се започне още от избора на сметопочистващата фирма. Важно е да има добри условия, които да привлекат повече кандидати и съответно с това да се повишат критериите за избор. На второ място, след като е избран изпълнител трябва да се завиши изключително много контрола върху изпълнителя. Ако той не се справя със задълженията, трябва да се налагат глоби, а ако тези нарушения станат практика – прекратяване на договора и избор на нов изпълнител.
След това – допитване до гражданите във всеки един район на Варна, които на анкетен принцип да кажат, от какво са доволни, от какво не са доволни и какви са техните предложения за повишаване нивото на градска чистота.
Сметоизвозването във Варна трябва да е ежедневно, тъй като има райони, в които това не случва и резултатът е препълнени кофи и тонове боклук около тях. Задължително трябва да бъдат разположени нови съдове за смет. Успоредно с това трябва да бъдат завишени глобите към физически и юридически субекти, които изхвърлят отпадъци в нерегламентираните за това места.
Важно е да има и по-чест график за извозване на едрогабаритни отпадъци и този график да бъде публично оповестяван, а не хората да се чудят, кога ще мине камион, за да могат да изхвърлят отпадъците си.
Най-важно обаче за мен е повишаване на нивата на разделното събиране и на рециклирането. Впрочем, именно това е разковничето за един чист град – разделното събиране и рециклирането. За целта трябва широка информационна кампания, която да започнем от децата в детските градини и училищата. Задължително трябва да се разполага с много повече съдове за отпадъци по различен вид, които да бъдат рециклирани. Едва след като се повиши процента на рециклирани отпадъци ще имаме чист град.
66 Благомир Коцев, ПП-ДБ:
Сметосъбирането и сметоизвозването във Варна е едно от най-големите предизвикателства на града. Срещите с граждани, които провеждам от месец юни насам, показват еднозначно, че тази общинска услуга е крайно неефективна и меко казано незадоволителна. На хора от вилните зони им се налага да вървят с километри, за да си изхвърлят боклука, а откритите контейнери в застроената част на града често преливат от боклук, който не се извозва редовно или се пълни със строителни материали.
Най-очевидното решение за община с близо 800 млн. бюджет е вграждането на подземни контейнери във всички квартали на Варна, както е в европейските страни, а и в редица други български общини. Това ще намали драстично замърсяването на градската среда, ще освободи пространство за зелени площи, ще намали амортизацията на пешеходната инфраструктура и ще позволи по-ефективно и по-равномерно разпределение на пунктовете за смет в удобство на хората.
Освен това трябва драстично да се увеличи гъстотата на контейнерите за смет във вилните зони, като едновременно с това се осигурят по-ниско габаритни сметоизвозващи камиони, способни да достигнат до новопоставените контейнери по тесните улички на местности като „Траката“, „Евксиноград“, „Манастирски рид“ и много други.
На трето място планирам да въведа принципа на „замърсителят плаща“, който предвижда по-големите замърсители да заплащат по-висока такса смет, а по-малките – по-ниска. Това означава, че обикновеният битов потребител ще плаща по-малко, а заведения, строителни фирми и индустриални замърсители – повече. Това е справедливо разпределение на данъчната тежест, което е абсолютно наложително за нашия динамичен и модерен град.
Тези три мерки – подземни контейнери и повече открити контейнери във вилните зони с подходящо сметоизвозване – са абсолютно наложителни за град с размерите на Варна. Те ще подобрят качеството на живот на всички варненци срещу незначителна инвестиция от общинския бюджет.
Големият въпрос е защо при бюджет от над 40 млн. за сметосъбиране годишно, морската столица тъне в боклук. Убеден съм, че с този бюджет ще можем да постигнем много повече от предишната администрация, за да направим тази услуга удобна и достъпна за варненци.
Очаквайте на 16 октомври отговорите на кандидатите за кмет на Варна на въпроса:
Кой е най-важният инфраструктурен проект, с който ще се заемете?