Управлявали ли сте бюджет и какъв е той? Как ще разпределите парите от капиталовата програма на Варна, ако станете кмет?

Дарик Варна стартира нов предизборен проект „Сериен дебат“

Това е първият въпрос, който Дарик Варна зададе на кандидатите за кмет на Варна. Отговориха ни четирима - Иван Портних, Петър Николов, Христо Димитров и Коста Стоянов. Добавихме и отговора на Благомир Коцев, който се включи по-късно.

Ето отговорите им по реда на номера в бюлетината:

7 Иван Портних, ГЕРБ:

Управлявал съм успешно бюджети и в частния бизнес, и в обществения сектор, следвайки строго всички законови изисквания.
В бюджета на Варна за 10 години не увеличихме местните данъци, въпреки пандемията и кризите – икономически и политически. Това бе подкрепа и за гражданите, и за бизнеса.


Основна част от средствата инвестираме в значими за хората сфери, като образование, култура, спорт, здравеопазване, социални дейности, градска среда. Всичко това е резултат от доброто планиране, по-високата събираемост на приходите и най-вече на строгата финансова дисциплина. Без стриктна финансова политика нямаше да постигаме тези резултати, още повече при липсата на каквато и да е подкрепа от страна на държавата.

През последните 2 години правителствата на Промените дръпнаха „ръчната спирачка“ на Варна! Те не отвориха нито новите оперативни програми, нито Плана за възстановяване. Варна загуби две години от развитието си. Ключови за града ни проекти останаха нереализирани, защото бяхме принудени да работим с осакатени бюджети - и заради липсата на държавни бюджети, и заради бившия областен
управител на Промяната Благомир Коцев, който блокира част от общинския бюджет в съда.

Спрян беше и проектът на ВиК за изграждане на канализация и водопроводи, от който зависеше обновяването на улиците. Затова изпълнението на ремонтите закъсня. А това са специални проекти – всички ги искат, всички ги мразят и има много фактори, които могат да ги удължат – технически, финансови, а както се оказа във Варна – и политически. Ремонт обаче означава и нов път, тротоар, пешеходна зона, велоалея,  по-добра среда
през в квартала.

Обновяване обаче не означава само асфалт. Имаме готови проекти за 6 нови парка в града и за много озеленяване. Продължаваме с облагородяването на междублоковите пространства – с нови детски и спортни площадки,
паркоместа, кътове за отдих. Но при много по-стриктен контрол на фирмите, с прецизирани условията в договорите, с възможности за по-тежки санкции и прекратяване при неизпълнение. Чувам критиките, важно е да се
подобри работата!

Варна трябва да се раздели с „баш майсторите“, които си позволяват да изпълняват проектите некадърно или изобщо да не ги изпълняват. Мнозина от тях дори са наредили листа за общински съветници и кмет - листата на “презастроителите“.

20 Петър Николов, Български възход:

Управлявам седемцифрен бюджет, който включва активите на моите клиенти, които представлявам. От моите решения често зависи изхода на делата и дали тези активи ще останат в техните ръце или ще се умножат. Но най-безценното е да променяш нечий живот към по-добро. Затова и реших да се кандидатирам за кмет на гр. Варна, искам успешните дела и казуси да се превърнат в благоденствие за гражданите.

Парите от капиталовата програма ще разпределя така, че да се промени облика на града, да привлека инвеститори, да повиша доходите на общинските специалисти в социалната сфера и образованието, за повече средства за подпомагне на млади семейства, да се изгради достъпна среда за хората с увреждания и всички хора до институциите, за предлагане на по-голям брой социални услуги, за ремонт на уличната мрежа, за изграждане на Интерактивна карта и Център за градска мобилност. 

24 Христо Димитров, Алтернативата на гражданите:

Мисля, че за никого не е тайна, че дружествата, които управлявам, работят със значителен обем от финансови средства. Управлението на бюджетите е задължителен  елемент от нашата работа, за да могат дружествата да се развиват успешно. Моят ангажимент е не само да съблюдавам финансовата стабилност на фирмите, но и да имам грижата за финансовата обезпеченост на всеки проект. 

В работата ми до момента съм отделял внимание не само на финансовия капитал, но и на хората като на най-ценния ресурс. Това би било и основната ми грижа като кмет. 

По отношение на бюджета на община Варна, смятам, че той трябва да се разходва пестеливо и разумно. За 2023 г. капиталовата програма е в размер на 265 млн. лева. Малко над 38 милиона от тях са осигурени по европейски програми, а останалите са от бюджета. Този бюджет се е формирал на база предварително планирани проекти и неговата промяна трябва да се прави на ниво планиране. Така или иначе, усилията на всеки градоначалник и общински съвет трябва да са насочени към благосъстоянието, подобряване начина на живот, здравето, образованието, спорта и културата. Това са и нашите приоритети, които ще формират разходването на средствата на варненци.

42 Коста Стоянов, Възраждане:

Имам богат опит в управлението на бюджет. Управлявал съм общински бюджет 18 години, когато бях в ръководството на общинска администрация. Участвал съм в неговото планиране и в управлението на разходваните средства. Като експерт, занимаващ се с управлението на проекти и програми, съм участвал в изготвянето, разпределението и управлението на бюджета за всеки един реализиран от общината проект. Факт е, че през толкова години управление и реализиране на множество проекти, нямаме наложени финансови корекции! Като изпълнителен директор на местна инициативна група, в продължение на 5 години съм бил пряко отговорен за съставянето, правилното разходване и управление на бюджета на тази структура и в определянето на средствата, с които са финансирани проекти на бенефициентите по различните програми, за които съм отговарял.

Бюджетът на община Варна за 2023 година е 800 млн. лв. Настоящата капиталова програма е в размер на 265 млн. лв. Със сигурност тя няма да бъде изпълнена, защото средствата не се планират и не се управляват правилно. А средствата трябва да се управляват целесъобразно, съгласно нуждите на жителите на Варна, защото всеки от нас иска да живее в един по-уреден, чист и модерен град. В голяма част от кварталите, местностите и селищните образувания на Варна жителите нямат нормални условия на живот, защото липсва изградена инфраструктура. Именно на това ще обърнем внимание и в бюджета ще заложим разработването на Подробни устройствени планове в тези райони, за да може след тяхното изработване да бъдат предвидени средства за изграждане на съответната инфраструктура - ВиК, ел, улично осветление, улици и тротоари. В нашата програма за развитие на Варна сме предвидили много инфраструктурни проекти, като за тях трябва да бъдат разработени инвестиционни проекти. Във варненските села трябва да се изгради ВиК - инфраструктура. В капиталовата програма поетапно трябва да бъдат залагани средства за изграждане на нови детски ясли, детски градини и  училища. Има няколко училища във Варна, които помещават една сграда, това ги принуждава да учат на две смени, което затруднява децата и родителите. Предвиждаме ремонти на съществуващите детски площадки в детските градини. В програмата си сме заложили облекчаване на трафика чрез изграждане бул. Цар Освободител, направа на няколко пътни възли и дълго чакания ремонт на Аспарухов мост. Ремонтът на уличната мрежа и междублоковите пространства ще стане след предварително съгласуване с ВиК - Варна едва, след като бъде подменена подземната инфраструктура. Предвидили сме ремонт и изграждане на нови спортни площадки в районите и в кварталите по районите, изграждане на спортна зала, спортен комплекс с басейн, направа на козирки на двата футболни стадиона. В сферата на култура предвиждаме ремонт на летния театър и повече средства за археологически проучвания. Като част от програма ни за контрол на популацията на безстопанствените кучета и котки сме предвидили ремонт и разширение на приюта за кучета в село Каменар. Ще започнем създаването на център на градска мобилност с видеонаблюдение на обществени места, в т.ч. автобусни спирки, подлези и надлези. Предвидили сме ремонт на всички подлези и автобусни спирки.

Това е само една част от нашата програма, по която ще работим, залагайки средства за проектиране в капиталовата програма на Варна в бюджет 2024. Без изготвянето на инвестиционните проекти по описаните приоритети, няма как да се стартира изпълнението им. За съжаление в момента за тези обекти няма изработени проекти. Когато варненци ни дадат доверието си и започнем да управляваме града, ние от Възраждане ще планираме правилно и целесъобразно, възползвайки се максимално от общинския бюджет, от националните и европейски програми и фондове, за да успеем да подобрим качеството на живот на жителите на града и да повишим жизнения им стандарт.

66 Благомир Коцев, ПП-ДБ:

12 години съм управлявал бюджета на морски бизнес, който хранеше хиляди български семейства на суша и море, пътуващи на различни континенти.

Покрай корабния бизнес съм отговарял за обороти за стотици милиони в продължение на повече от десетилетие. Като моя лична отговорност, но и като управител на успешен корабен бизнес с 25-годишна история.

Знам как да управлявам пари ефективно, така че да носят добавена стойност, да осигуряват поминък, работни места и сигурност на семейства, да няма излишни разходи и да не се отклоняват средства по джобове на нечистоплътни интереси. Тези финансови потоци с годините са повече от капиталовата програма на община с размерите на Варна. Опитът ми е солиден - от това как да се осигурят ресурсите и да се стабилизира една финансова система, през това как да се укрепят механизмите за контрол и превенция на рисковете, до това как да се насочват значителни финансови потоци към конкретен резултат и печалба.

Този опит ми беше много полезен в Областната администрация като областен управител, където за кратко време трябваше да се спрат пробойни в различни публични системи.

Използвах го и за постигането на резултати в публичен интерес, като например спирането на колите по крайбрежната алея и спирането на продажбата на общински парцели. Сега ще го използвам и в първите неотложни ангажименти на един кмет - да се разпредели ресурсът до края на годината справедливо, да се осигури спокойна зима без дефицити в града, да се напредне бързо по новия бюджет за 2024 година.

Капиталовата програма заложена в бюджета на Варна за 2022 г. е 223 млн., а от нея са изпълнени само около 30% или 73 млн. Залага се раздута капиталова програма, а тя после не се изпълнява. Което е и част от причината Варна да не изглежда като европейски град. Бюджетът на Варна за 2023 г. е близо 800 млн., докато този на Пловдив е 650 млн. Гражданите на Варна и Пловдив сами могат да видят разликата в градоустройството на двата града.

Смятам, че бюджетът е инструмент за правене на политики - за хората, а не за икономическите кръгове около елита в една общинска власт.

Запазването на публичния интерес е първият индикатор. Вторият е оптималното насочване на ресурса към неотложни и стратегически задачи. Третият е добавената стойност на парите - добавена за гражданите и икономиката на Варна. Четвъртото е гарантирането на растежа - индустриален, икономически, социален, на доходите на хората. Това ще са критериите, по които ще се управлява не само капиталовата програма, но и ремонтни, инвестиционни, отделни проекти и инициативи с национално значение. Варна трябва да влезе много по-решително и дръзко в тенденциите на растеж, иновации, нови технологии, зелен преход и дигитална икономика.

Дори само така изброени ви е ясно, че Варна сега не просто не е в този тренд, а се движи в обратната посока. Аз смятам да спра това. На първо място с раздигането на трапезата, около която са удобно настанени от кмета икономически кръгове с интереси, далеч по-различни от публичните.

Очаквайте на 13 октомври отговорите на кандидатите за кмет на Варна на въпроса: 

Какво ще направите за подобряване на сметосъбирането и сметоизвозването в града?