Бившият зам.-министър на финансите и член на фискалния съвет Любомир Дацов бе специален гост в „Денят на Дарик“, за да коментира вълната от критики, насочени към проекта за Бюджет 2026, включително бойкота на работодатели срещу тристранния съвет.

„Ако има причина, поради която бюджетът да не е навреме там, са вътрешни решения в рамките на правителството. Традиционно се продължи в посока, която е въпрос на култура и съществува във всяка държава, да оставим какво казват самите документи с кого и кога трябва да се направи, ако процедурата се пренебрегва заради избори, няма причина да се стига до ситуация, с която се стига в момента. До днес няма официално писмо за съгласуване на бюджета с фискалния съвет, както трябва да е“, заяви Любомир Дацов.

„Два дена да ти изпратят бюджета не е съгласуване. Ние сме в по-различна позиция от работодателите и синдикалните партньори. С тях трябва да бъдат консултирани политиките. Ние се нуждаем от време, за да направим анализ на бюджет. Всичко това трябваше да се случи през септември, а не да си говорим два месеца преди края на годината. Когато се нарушава политическата дискусия, казваш в очите му директно, че този човек е без значение. Това не може да е нормално“, каза бившият зам.-министър на финансите и член на фискалния съвет Любомир Дацов.

„Прерогатив е на едно правителство е да предложи бюджет на държавата. Ние от фискалния съвет можем да направим оценка. Винаги има алтернативна политика и нещата могат да бъдат направени по различен начин, а не по този, по който се прави в момента. Какво като е коалиционен бюджетът? Тя коалицията не е задължителна. Когато си я направил, то тази коалиция е да се управлява държавата. Ако бюджетът не дава най-доброто за страната – ставаш и отиваш на избори. Прави се компромис. Не отиваш и да събираш противоположни партии, които няма как да стигнат до взаимно разбиране за процесите. Това винаги да има някакво крайно нещо е много по-добре, отколкото да има миксирана политика, от която не е ясно кой за какво носи отговорност. Така ми звучи“, каза още той.

„Оставете дали бюджетът е ляв или десен. Той преди всичко е нещото, с което се влияе върху посоката на икономиката и движението. Това е макроикономически стълб“, коментира Дацов.

„Когато си отишъл в мъртвата точка да имаш постоянен 3-процентов дефицит, означава, че нямаш инструмент за влияние. Случва се това, което се случва в Европа в момента. Германия и северните страни имат нужда от стимулиращата икономическа политика. От друга страна, имаме държави като България, с изключение на Гърция след реформите, която стои добре икономически, Италия, Испания, Франция, но там инфлацията е доста по-висока. Основната функция на Централната банка е да бори инфлацията и тя трябва да вдигне процентите. И сега какво да обслужи немската икономика, която е моторчето, или да обслужи южните икономики“, запита Любомир Дацов.

„В България има отказ от правене на фискална политика. Нямаш инструмент. България имаше възможност да прави по-различна политика, но не го направи. Приблизително около 7,1% са разходите за заплати от БВП между периода 2005-2019 година. Разходите на персонала за следващата година са скочили с 10,9% от БВП. Какво се е случило за този период?“, коментира той.

„Има проблем, защото едно от нещата на тези институции в областта на публичните финанси, но трябва да произведеш един качествен доклад, който да показва какво правиш и защо. Това не се отнася само за Министерството на финансите, а за всички. Ние не знаем едно министерство защо прави едно нещо по даден начин – те просто го правят“, заяви Любомир Дацов.

„Централният бюджет е 400 страници. Бюджетите на министерствата са около 4000 и всичко това се получава сега. Нормално е някъде юли или август да има основните политически рамки и декларации от страна на правителството. След това малко по малко правителството трябва да започне разговори с партньорите, след като са начертани политиките“, анализира бившият зам.-министър на финансите и член на фискалния съвет.

„Няма причина тази година да не бъде спазено това, което казвам, че е нормално. Какво са правили е техен проблем. Министерският съвет сам е приел основните прерогативи и срокове. Всичко това преди крайните срокове се дават поне едни 3 седмици предварително, за да се договори с партньори и въвлечените хора в процедурата“, заяви Любомир Дацов.

„Има хора в цялата бюджетна сфера се казва, че ще вземат едни 5% увеличение на заплатите. Има 1/3, които са по-важни и ще вземат между 10% и 12% в държавния сектор. В частния сектор им казват, че ако бъдат така добри ще вземат под 5%. Спекулирам в момента. Това не се казва по този начин, но това са заложените параметри като макро икономическа прогноза при правенето на бюджета. Данъците идват от бизнеса и хората – не идват от хората. Първо трябва да вземеш от хората, за да вкараш в бюджета. Този разговор за какво ще получат хората – те не получават, а си плащат за определен тип услуги. Разговорът трябва да бъде за ефективността на тези услуги срещу това, което се дава“, смята Дацов.

„Не очаквам промени в първия бюджет в евро, защото няма време. Освен това политиците може да отстъпят нещо дребно, но това няма да промени основната част“, заяви Любомир Дацов пред Божидар Русев.

Вижте цялото интервю на бившия зам.-министър на финансите и член на фискалния съвет Любомир Дацов в „Денят на Дарик“ в прикаченото видео!