Чиновничка, назначена като хигиенистка, е провеждала интервюта с граждани, желаещи да получат българско гражданство в консулството ни в Битоля в Република Северна Македания. Това стана ясно от думите на служебния премиер Димитър Главчев, който в петък в парламента съобщи за куп нередности в тази консулска служба.
След получен сигнал за нарушението е направена проверка и чистачката е с прекратени правомощия по отношение на провеждането на интервютата.
“Ръководителят на генералното консулство в Битоля е прекратил дейността на Весна Котевска, извън тази на хигиенист. След проверка на Инспектората служителят вече няма достъп до архивите и дейността на консулската служба на представителството изобщо”, съобщи Димитър Главчев.
“Плащайте само в тази банка”
От думите му стана ясно, че проверката е установила и нередности при заплащането на услуги в консулството. Службата “принуждавала” клиентите си в една единствена банка без да им дава възможност да използват на пример финансова институция, в която имат открита банкова сметка.
Информационно затъмнение
Освен това в консулството не се предоставяла безплатна информация на гражданите, като списък на предлаганите консулски услуги, работно време, тарифи и пр.
“Липсата на информация дава възможност за спекулации и предпоставка за появата на посредници, които съдействат на гражданите във връзка с консулско обслужване срещу допълнително заплащане”, обясни Главчев.
Корупция? Какво е това?
Друго любопитно прегрешение на Генералното консулство в Битоля било невъзможността граждани да подават сигнали за корупция и нередности.
“Не са посочени електронна поща или телефон за връзка с инспектората на Министерство на външните работи за предаване на сигнали за корупция и нередности”, съобщи Главчев.
Според служебния премиер липсата на възможност за подаване на сигнали извън Генералното консулство “буди притеснение и липса на мотивация у гражданите да подават жалби и сигнали поради страх от реваншистки действия от страна на служителите”.
Списъкът с нередности не спира до тук.
Установено било, че консулството в Битоля е насочило часове за подаване на заявление за придобиване на българско гражданство значително над капацитета за качествено обслужване.
“Това е довело до допускане на грешки и може да бъде направено основателно предположение, че част от интервютата не са провеждани въобще. Засиленият интерес на лица с българско самосъзнание за получаване на гражданство, неясните правила, както и липсата на информация и контрол, са сериозна предпоставка за наличието на корупционни практики”, каза Главчев.
Записване на час чрез импулсен телефон
Той публично оповести и друго нарушение - използването на съмнителен колцентър за записване на часове за консулски услуги в Генералното консулство в Битоля и посолството в Скопие.
“По този начин на юридическо лице с неясна собственост е била предоставена възможност за систематизиране и архивиране на данните на десетки хиляди лица, които кандидатстват през годините за българско гражданство”, обясни служебният премиер.
По думите му телефонният номер на колцентъра бил импулсен, а цената на разговорите не била оповестена.