От 1 юни водещата марка за спортни стоки Nike ще повиши цените на някои от своите обувки и дрехи в САЩ, съобщи компанията, като това се случва само седмици след като конкурентът ѝ Adidas предупреди за подобни мерки поради нарастващите мита, наложени от администрацията на президента на САЩ  Доналд Тръмп, пише Би Би Си.

Макар Nike да не посочва директно митата като причина, а обяснява промените с „редовни сезонни корекции“, е ясно, че геополитическите и икономически фактори играят роля. Почти всички продукти на компанията се произвеждат в Азия — включително Виетнам, Индонезия, Китай и Камбоджа — региони, които са обект на високите американски вносни мита, достигащи до 54%.

Какви ще са новите цени?

От началото на юни:

  • Цените на повечето обувки на Nike, струващи над $100, ще се повишат с до $10.
  • Дрехите и спортната екипировка ще поскъпнат с между $2 и $10.

Изключения: Детските продукти, маратонките Air Force 1, модели под $100 и артикулите от марката Jordan няма да бъдат засегнати от увеличението.

Търговска несигурност и потребителско доверие

Финансовият директор на Nike, Мат Френд, коментира още през март, че компанията се ориентира в „несигурна оперативна среда“, подчертавайки значението на митата и други макроикономически фактори, които влияят върху потребителското поведение.

Междувременно конкурентът Adidas също предупреди, че митата ще доведат до по-високи цени на ключови продукти като Gazelle и Samba, докато търговци като JD Sports очакват възможен спад в търсенето на пазара в САЩ.

Производствената верига под напрежение

Виетнам остава основният производствен център на Nike – 50% от обувките и 26% от облеклото на компанията се правят там. Именно Виетнам е сред страните, най-силно засегнати от новите американски мита – с налагане на „реципрочна“ тарифа от 46%.

Същевременно политическите и бизнес връзки между САЩ и Виетнам остават в светлината на прожекторите: тази седмица Ерик Тръмп посети страната, след като там бе одобрен инвестиционен план на Trump Organisation за 1,5 млрд. долара.

Завръщане в Amazon и спад в онлайн продажбите

Nike обяви още, че възобновява директната си продажба на продукти през Amazon в САЩ – нещо, което не беше правено от 2019 г. досега. Решението идва на фона на спад в цифровите продажби на компанията във всички региони, включително спад от 25% в Европа и 20% в Китай за последното тримесечие.

В опит да стабилизира бизнеса си, компанията върна бившия мениджър Елиът Хил, който сега ръководи преструктуриране, фокусирано върху пазарите в САЩ, Обединеното кралство и Китай.