Как всички пътници успяха да избягат от ада на горящия самолет в Токио? Пътниците се втурнаха към аварийните изходи на горящия самолет на Japan Airlines без ръчния си багаж в съответствие с инструкциите на екипажа.

Първо дойде шокът, тъй като самолетът Airbus A350 с 379 души на борда се сблъска с втори самолет при кацане в Токио. След това се появиха горещина и дим, докато самолетът се движеше по пистата в пламъци.

А след това се прояви инстинктът за оцеляване и хората се втурнаха да бягат от салона, изпълнен с дим, знаейки, че животът им зависи от следващите няколко секунди.

Това, че всички в полет 516 на Japan Airlines са успели да се спасят, е изключително. Експертите твърдят, че безупречната евакуация и новите технологии са изиграли голяма роля за оцеляването им, съобщи Би Би Си.

Тези на борда на втория самолет - по-малък самолет на бреговата охрана, който трябваше да достави помощ на жертвите на земетресението, нямаха такъв късмет. Петима от тях са загинали, а пилотът е тежко ранен.

"В нито един от видеозаписите, които гледах, не видях нито един пътник на земята, който да вземе багажа си със себе си... Ако хората се опитат да вземат ръчния си багаж, това е наистина опасно, защото ще забавят евакуацията", казва професор Ед Галеа, директор на Групата за инженерна противопожарна безопасност в университета в Гринуич.

Състоянието на самолета Airbus A350 затруднява евакуацията, казва професор Галеа.

"Това произшествие е далеч от идеалното. Самолетът е бил с носа надолу, което е означавало, че пътниците трудно са се придвижвали", каза той.

За евакуация на пътниците е можело да се използват само три надуваеми пързалки, но те не са били правилно задействани поради начина, по който самолетът се е приземил. Пързалката е била много стръмна, което е можело да бъде опасно.

Системата за оповестяване на самолета също се е повредила по време на евакуацията, така че екипажът на самолета е трябвало да предава инструкциите с помощта на мегафон и с викове, заявиха от Japan Airlines.

Един пътник е получил натъртвания, а 13 други са поискали медицински консултации поради физически дискомфорт, съобщи авиокомпанията.

Обучение за безопасност

Бивша стюардеса на Japan Airlines заяви пред Би Би Си, че пътниците на търговския полет са имали "невероятен късмет".

"Почувствах облекчение, когато разбрах, че всички пътници са в безопасност. Но когато започнах да мисля за процедурата за аварийна евакуация, изведнъж се почувствах нервна и уплашена", каза тя. "В зависимост от това как са се сблъскали двата самолета и как се е разпространил пожарът, можеше да бъде много по-лошо".

В реални ситуации може да се окаже трудно да се гарантира, че пътниците няма да изпаднат в паника, каза бившата стюардеса, която говори при условие за анонимност.

"Но това, което са постигнали, е по-трудно, отколкото човек може да си представи. Фактът, че са успели да накарат всички да избягат, е резултат от добрата координация между екипажа и пътниците, които са спазвали инструкциите", каза тя.

Пасажерите се втурват към аварийните изходи на горящия самолет на Japan Airlines без ръчния си багаж в съответствие с инструкциите на екипажа.

Оставянето на ценните вещи е "основен фактор" за бързата евакуация на всички 379 души на борда, точно преди самолетът да бъде обхванат от пламъци на пистата на летище Ханеда в Токио миналия вторник, твърдят авиационни експерти.

Полет 516 на Японските авиолинии се превърна в огнено кълбо, след като се сблъска със самолет на бреговата охрана при кацането си. Петима от шестимата души на борда на по-малкия самолет са загинали.

Безупречната евакуация на самолета на Japan Airlines изуми света и спечели похвалите на мнозина. Експерти по авиация и екипаж на самолета разказват пред Би Би Си, че всичко се е дължало на това, че екипажът на самолета е приложил стриктното си обучение, а пътниците са се държали "добре" и са спазвали протоколите за безопасност.

Тя заяви, че новите членове на екипажа преминават през стриктно обучение за евакуация и спасяване в продължение на три седмици, преди да им бъде разрешено да изпълняват търговски полети. Обучението се повтаря всяка година.

"Преминаваме през писмен изпит, обсъждане на казуси и практическо обучение по различни сценарии, като например когато самолетът трябва да кацне на вода или ако на борда има пожар. Персоналът по поддръжката също участва в такива обучения", казва бившата стюардеса, която е напуснала компанията преди 10 години.

Пилот на авиокомпания от Югоизточна Азия, който също говори при условие за анонимност, заяви, че строгото обучение, през което е преминал екипажът, е помогнало за бързата евакуация.

"Трябва да кажа, че беше невероятно. Мисля, че това, което се случи в този случай, беше, че обучението се задейства. Наистина нямаш време да мислиш в подобна ситуация, така че просто правиш това, за което си обучен", каза той.

За да може всеки пътнически самолет да получи международен сертификат, производителите на самолети трябва да докажат, че всички на борда могат да напуснат самолета в рамките на 90 секунди. Понякога тестовете за евакуация включват реални пътници, добави той.

Видеозаписите и изявленията на пътниците представят картина на няколко минути ужас, а след това удивление от това, което са преживели.

Сатоши Ямаке, 59-годишен пътник, заяви, че е почувствал, че самолетът се е "наклонил настрани и е усетил голям удар" при първоначалния сблъсък.

Друг неназован пътник описва "удар, сякаш самолетът се е сблъскал с нещо при кацането. Видях искра зад прозореца, а салонът се изпълни с дим".

Откъси от тези моменти са били заснети на телефоните.

Някои пътници заснели червеното сияние от все още искрящия двигател, когато самолетът спрял. Друг заснел кадри от вътрешността на самолета, където димът бързо закрил обектива на камерата, докато пътниците крещели, а кабинният екипаж се опитвал да насочи следващите им действия.

Една от пътничките каза, че на борда е било тъмно, тъй като пожарът се е засилил след кацането.

"В самолета стана горещо и си помислих, честно казано, че няма да оцелея", каза тя пред японската телевизия NHK.

Според друг пътник планът за спасение е бил затруднен, тъй като е бил използван само един комплект врати. "Съобщението гласеше, че вратите в задната и средната част не могат да се отварят. Така че всички слязоха отпред", казва той.

17-годишният швед Антон Дайбе, пътник, описва хаоса след удара, когато Airbus A350 спира на пистата за излитане и кацане.

"Целият салон се изпълни с дим в рамките на няколко минути", разказва той пред шведския вестник Aftonbladet.

"Димът в кабината беше адски много. Беше истински ад."

"Ние се хвърлихме на пода. След това се отвориха аварийните врати и ние се хвърлихме към тях.

"Нямахме никаква представа къде отиваме, така че просто избягахме. Беше хаос."

Той, родителите му и сестра му успяват да се измъкнат невредими от отломките.

Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм