България вече си има първия еднорог - българската финтех компания Payhawk. Успешният стартъп разработва умни карти и платформа, позволяващи изцяло да отпаднат отчетите за разходи. Основана от Христо Борисов, Бойко Караджов и Константин Дженгозов, компанията разработи проект, който беше оценен на 1 млрд. долара.
Христо Борисов разказва пред Forbes, че това е огромен успех на цялата екосистема. „Нямаше да е възможно, ако нямахме всички съставки: Фондове за рисков капитал, които инвестират в региона. Опитни програмисти и продуктови мениджъри, които да създават продукт на световно ниво. Ментори и опит на хора, които са минали през бързо разрастване на техните бизнеси в чужбина и не на последно място – добра мрежа от контакти с фондове извън България“.
Основният инвеститор в рунда е Lightspeed Venture Partners. Фондът досега е влагал пари в над 1000 компании и има над 200 успешни продажби на дялове в тях. Стартъпи, които са били подпомогнати от Lightspeed са Snapchat, Affirm, MuleSoft и AppDynamics.
От фонда заявяват в официалното съобщение за инвестицията, че са изключително впечатлени от темповете на развитие на продуктите и изграждането на най-цялостното решение на пазара за по-малко от четири години.
По думи на Борисов Lightspeed разполага с изключително опитен екип в САЩ с повече от 400 инвестиции на глобално ниво.
В инвестициите се включват и други нови фондове: Sprints Capital, Endeavor Catalyst, HubSpot Ventures and Jigsaw VC. Досегашните инвеститори - Greenoaks, QED Partners и Earlybird Digital East, също участват в рунда.
Това помага на Payhawk да получи необходимото финансово влияние, за да разшири присъствието си на пазара на средни предприятия и да продължи амбициозните си планове за глобална експанзия.
Сред целите, които екипът си поставя, след като получи новия капитал, са увеличение на старши софтуерните инженери в София.
„Преди една година бяхме 28 човека, сега сме малко над 100, а плановете за края на годината са да сме над 300. За тази цел правилният подбор и обучение на служителите е от ключова важност. В момента имаме близо 200 отворени позиции в цяла Европа. В България имаме най-голямо разнообразие от позиции, защото тук са над 75% от служителите на компанията. В София наемаме специалисти, свързани със създаване на продукти, маркетинг, реклама, продажби, финанси, администрация, човешки ресурси и много други“, казва Борисов.
Българската финтех компания също така предвижда да отвори офиси в Амстердам и Париж през март и в Ню Йорк през септември. По думите на Борисов САЩ е важна дестинация от гледна точка на дългосрочна стратегия. Това е един от най-големите пазари в света и е важна част от бъдещата ни стратегия на растежа през 2023 и 2024 г.“, коментира още той.
Друга амбициозна задача, която екипът на Payhawk си е поставил, е да се превърне в катализатор за българската стартъп екосистема. Това може да се случи, като в България се създадат големи компании, които да привличат капитали в огромни размери, с цел създаване на продукти с висока добавена стойност. Христо Борисов се надява екипът да продължи да има мотивацията за развието на идеята в бъдеще като добави, че България е „подходяща среда за инвестиции във високотехнологични компании с висока добавена стойност.“
По информация на Капитал създателите на компанията Христо Борисов и Бойко Караджов са бивши служители на "Телерик", които през 2018 г. решават да работят върху създаването на платформа, която да улесни управлението и контрола над целия разходен процес в малки и средни компании. Сред предлаганите услуги са издаването на корпоративни карти в партньорства с Visa, както и автоматизирано отчитане на разходи и генериране на отчети в реално време. Софтуерната система дава възможност на служителите бързо да сканират и осчетоводят касови бележки и да правят отчети. Има и 3% cashback програма за всички плащания през корпоративните карти, безплатни преводи за клиентите в евро и паунд, както и поддръжка на Apple Pay и Google Pay в 30 държави.
Сред плановете на Payhawk е да пусне на пазара и кредитна карта, както и евтини международни преводи като алтернатива на SWIFT плащания. Сред клиентите на компанията са люксембургският превозвач LuxAir, германският дистрибутор на автомобилни части ATU, британската Club Freelance, българската Gtmhub (която също е тръгнала по пътя към статут на еднорог) и др.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук