Асен Василев опроверга бившия вицепремиер Атанас Пеканов, че в Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) няма проект за градска железница в Пловдив.

Учуден съм, че Пеканов, който два пъти е бил министър, отговарящ за ПВУ, не си е направил труда да го прочете. Иначе щеше да види, че проект за градска железница в Пловдив, която ще се финансира по ПВУ, има", написа в социалните мрежи съпредседателят на ПП.

По думите му проектът е във финална версия на ПВУ от април 2022 г., в Проектен фиш 19 - компонент 8, инвестиция 1. 

Василев цитира текст от Плана, според който се предвижда въвеждане на редовно влаково обслужване (тип S-bahn) в крайградските райони на София, Пловдив и други градове чрез закупуване на едноетажни и двуетажни оперативно съвместими електрически мотрисни влакове с максимална скорост 160 км/ч. 

Става въпрос за 42 електрически мотрисни влака за пътнически услуги в крайградския транспорт, 7 двуетажни с минимален капацитет от 300 места за сядане и 35 едноетажни капацитет от 200 места за сядане.

Пълния текст на ПВУ и графика от Проектен фиш 19 можете да видите тук: https://nextgeneration.bg/14.

Преди това в профила си във фейсбук Атанас Пеканов написа, че проект за градска железница (надземно метро) на Пловдив в българския План за възстановяване и устойчивост (изработен през 2021 и одобрен през 2022) няма и не съществува.

"Няма такъв проект, няма такова финансиране. Асен Василев показва една красива визуализация на 30-секундно клипче и обещава, че на базата на това клипче догодина може да започне строителството (а явно и да привърши малко след това, защото проектите по ПВУ са до лятото на 2026)", написа бившият вицепремиер и обвини в лъжа Асен Василев.

Припомням, че преди година от Областна управа - Пловдив, начело на която в онзи момент бе Ангел Стоев, издигнат на поста от тогавашното служебното президента Румен Радев, посочиха в официално прессъобщение, че строителството на градската железница на Пловдив ще започне до края на 2025 г.

В първият етап на проекта е предвидено изграждането на вътрешния ринг на Градската железница в и около Пловдив, а вторият  - външният ринг, който ще включи и индустриалните зони край областния град.

Строителството на градската железница е включено в обхвата на мегапроекта - „Развитие на железопътен възел Пловдив, Фаза 2“, част в Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. Той  е на обща стойност 198 млн. лв. и се изпълнява от Национална компания „Железопътна инфраструктура“.  В рамките на проекта се предвижда да бъдат изградени нови железопътни и пътни надлези/подлези, както и нови спирки с пресичане на две нива.