800-метровият пробив под Централна гара, който ще свърже булевардите „Васил Априлов“ с „Македония“, е готов на 85%. Това установи след инспекцията на съоръжението вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. Той беше придружен от кмета на Пловдив Костадин Димитров, областния управител Христина Янчева, заместника й Атанас Ташков, представители на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) и фирмата-изпълнител на обекта.
„Съоръжението ще бъде с асансьори, стълбища, връзки към двете автогари – „Юг“ и „Родопи“, както и с Централна гара, търговски обекти. Пловдив ще има най-модерното подземно съоръжение“, коментира още министър Караджов.
Той припомни, че с около 5 млн. лв. беше ремонтиран и по този начин запазен Бетонният мост, който е още една връзка между двата района „Централен“ и „Южен“. От своя страна кметът Костадин Димитров допълни, че избрана фирма за обследването на Бетонния мост.
Министър Караджов уточни още, че тече и проектирането на жп връзка с летище Пловдив, изрази и скептицизъм, че до края на 2029 г. градската железница на Пловдив ще е готова заради твърде закъснялото й стартиране.
„Пловдивчани трябва да знаят, че вече има избран изпълнител за първия от триетапния проект за развръзките на пробива от южната му страна. Той не изисква сериозни намеси и ще позволи движение по булевардите „Македония“ и „Димитър Талев“, заяви след инспекцията градоначалникът Костадин Димитров.
По думите му реализацията на този първи етап ще започне в най-кратък срок.
„Първият етап от реализацията на развръзките предвижда изграждане на нова светофарна уредба на изхода на подлеза, а ул. „Димитър Талев“ да стане двупосочна, за да има директна връзка районите „Южен“ и „Централен“ с Голямоконарско шосе“, обясни зам.-кметът по строителство на район „Централен“ Тошо Пашов, който също присъства на инспекцията.
Той допълни, че вторият етап от развръзките в „Южен“ предвижда продължението на бул. „Македония“ с бул. „Александър Стамболийски“.
Строителството на пробива под Централна гара е част от проекта за модернизация на железопътен възел Пловдив, чийто старт беше даден през 2021 г. Инвестицията, в размер на над 298 млн. лв., e осигурена от Механизма за свързване на Европа и държавния бюджет.
Със завършеност от 85% и краен срок до юни 2026 г., новият транспортен пробив под Централна жп гара в Пловдив се очертава като едно от най-значимите инфраструктурни съоръжения в страната. При инспекция на обекта министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов заяви, че съоръжението ще бъде “най-дългото, най-модерното и най-функционалното”, като ще обслужва не само автомобилния трафик, но и пешеходци, градски транспорт и търговски зони.
Проектът е финансиран чрез Механизма за свързване на Европа и държавния бюджет, а инвестицията надхвърля 300 милиона лева. Подлезът, с дължина около 800 метра, ще има четири платна – по две във всяка посока – и ще свързва бул. „Васил Априлов“ с бул. „Македония“. Включени са спирки за градския транспорт, пешеходни участъци, асансьори, стълбища и директни връзки с автогарите „Юг“ и „Родопи“, както и с жп гарата.
Паралелно с изграждането на подлеза, в ход са и дейностите по Бетонния мост – важна историческа и транспортна артерия на града. След обществен натиск съоръжението беше запазено в проекта, като предстои неговото пълно обследване и проектиране.
От следващата седмица започва техническото обследване на моста, за което Община Пловдив избра фирмата „Ей Джей Консулт“ ЕООД. Стойността на договора е 146 хиляди лева без ДДС и включва както авторски надзор, така и идейно проучване за нова пътна връзка към бул. „Христо Ботев“.
Според главния инженер на район „Централен“ Тошо Пашов, конструктивното обследване ще даде окончателна представа за нуждите от укрепване, възможността за инсталиране на асансьори и съдбата на остарелите стълбища. Прогнозната сума за залягане в бюджета на Община Пловдив за 2026 г. за довършване на моста е около 2 милиона лева, но точната стойност ще стане ясна след приключване на проучванията и проектантската дейност.
Кметът Костадин Димитров допълни, че се работи активно и по развръзките от страната на район „Южен“. Там ще бъдат изградени светофарни уредби и ще се преобразува бул. „Димитър Талев“ в двупосочен път, за да се осигури директна връзка с бул. „Македония“ и Голямоконарско шосе.
Съоръженията около Централната гара не само ще облекчат трафика, но и ще променят цялостно облика на града в тази част. Очаква се пробивът да бъде вписан и в новия Генерален план за организация на движението, който ще определи кои автобусни линии ще преминават през него. Крайният срок за завършване на съоръжението е юни 2026 г.