На днешния 4 октомври се навършват 48 години от първата копка на автомагистрала „Хемус“. Строежът на аутобана официално започва през 1974 г., а началото дава тогавашният държавен ръководител Тодор Живков. Това става с подобаващо тържество в участъка между селата Яна и Йорданкино (последното днес се казва Елешница).

Шишков: България се нуждае от минимум 2100 км магистрали, а има 870 км

Десетилетие по-рано, през 1964 г., българското правителство взема решение за изграждане на автомагистрален пръстен, който да се състои от магистралите „Тракия“, „Хемус“ и „Черно море“. „Хемус” е предвидена да бъде най-дългата, като осигурява директна връзка между София и Варна. Кръстена е на древното име на Стара планина – Хемус, по протежението на която преминава.

Общата планирана дължина на автомагистралата е 426 км, което я прави най-дългата автомагистрала в България. За 48 години обаче са построени едва 179 км.

Шишков: Спирането на магистрала „Хемус“ е лошо управление

Тази седмица се очаква да бъде пусната в експлоатация 15-км отсечка от „Хемус“ между шуменското село Белокопитово и търговищкото Буховци, обяви преди дни служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм