Пътните фирми започнаха блокади на пътища в цялата страната заради неизплатени 720 млн. лева за извършени дейности. Протестите ще се организират всеки ден пред сградата на Народното събрание и на около 20 ключови пътни отсечки в страната.
Държавата е лишена от пътно поддържане в следващите от 6 до 7 месеца. Това е технологично необходимото време, за да се проведе една обществена поръчка, заяви по време на брифинг зам.-министърът на финансите Андрей Цеков във връзка с едностранното прекратяване на всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“ .
Парче от тавана на тунела към “Люлин” падна върху кола
Като причина за спирането на поръчките от АПИ посочват „пропуски в документацията за участие” - документация, предложена от самата агенция.
На фона на това пътните строителни фирми от днес започнаха безсрочни стачни действия заради неизплатени средства. Протестите ще се организират всеки ден пред сградата на Народното събрание и на около 20 ключови пътни отсечки в цялата страна. Според пътните строители държавата не е изплатила около 720 млн. лева за извършени дейности.
Национален протест на строителния бранш
Пътни фирми в Хасковско започват 3-дневни блокади
Държавната политика в областта на пътната инфраструктура в последните повече от 10 г. е заложник на една порочна система, поддържана от Агенция „Пътна инфраструктура”, обяви зам.-министърът на финансите Андрей Цеков. По думите му при тази система дейностите по изграждане, текущи ремонти и поддържане на републикански пътища се възлагат непрозрачно, неконкурентно и неикономично в разрез с разпоредбите на Закона за обществените поръчки.
Цеков даде пример с „ин хаус” възглаганията, в резултат на които през последните години са възложени поръчки за над 3.6 млрд лева, а впоследствие превъзложени без наличие на конкуренция поръчки - тук става дума за магистралите „Хемус”, и „Видин – Ботевград”. Той уточни, че същевременно са налице и данни за манипулиране на процедури за обществени поръчки. По думите му последният елемент на системата са рамковите споразумения за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа.
В сряда започва тридневен Национален протест, организиран от ББК - Пътища
Цеков обясни, че в резултат на действията и бездействията на АПИ се предпоставя, че пътната поддръжка следва да продължи да се изпълнява по съществуващите договори, които биха представлявали единствената възможност да се осигури зимно и текущо поддържане.
Андрей Цеков допълни, че действията на АПИ са основание за търсена на административна и наказателна отговорност. По думите му ръководството на агенцията се назначава и освобождава от регионалния министър, като той е органът, който следва да потърси политическата отговорност.
Същевременно пътните строители започнаха безсрочни протести заради неизплатени около 720 млн. лева за извършени дейности. Депутатът от „Продължаваме Промяната“ Настимир Ананиев, който е и председател на парламентарната комисия по регионална политика коментира, че държавата иска да се разплати, но с коректния бизнес.
Снимка: Дарик радио
Председателят на Браншова камара „Пътища” Стефан Чайков каза, че България остава без поддържане на пътища. По думите му на 30 септември действащите споразумения ще изтекат.
Очаква се утре да се състои извънредно заседание на регионалната комисия, а строителите уточняват, че ако исканията им не бъдат удовлетворени, са готови да продължат с протестите.
Във Фейсбук премиерът в оставка Кирил Петков коментира, че очаква регионалният министър в оставка Гроздан Караджов незабавно да освободи председателя на АПИ заради чиито действия и бездействия е нарушен общественият интерес в полза на привилегировани фирми. По думите му действията на МРРБ и АПИ от тази седмица са показателни, че на България е нужно ново антикорупционно мнозинство, което да пресече завинаги порочните модели на предишната власт.
"Кирил Петков и "Продължаваме промяната" направиха пореден опит да прехвърлят един проблем от болната глава на здравата. Не Агенция „Пътна инфраструктура” отмени обществените поръчки за текущ ремонт и поддържане. Тези процедури изобщо не са могли да стигнат до подаване на оферти и избор на изпълнител. Те са отмени от Комисията за защита на конкуренцията". Това заяви регионалният министър в оставка Гроздан Карадажов, цитиран от БГНЕС.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм