Тя е Леона Асланова, а той е Максим Гурвиц. И двамата са членове на журито във второто издание на проекта „40 до 40" на Дарик радио.

Преди почти година Леона основава Иновейшън Стартър Бокс, компания, която е специализирана в обучения и консултации, свързани с иновации и иновационни дейности и политики по методологиите Systematic Inventive Thinking, Design Thinking, Lean и др. Същата година основава в сътрудничество с Нов Български Университет първата Академия за иновации в София, която представя водещите теории на иновациите в България.

Максим Гурвиц се занимава с рисков капитал. Бил е Юридически съветник в Европейската комисия, съдружник във фонда за рисково инвестиране в стартиращи компании eleven - един от ключовите и за развитието на предприемачеството в България. Работил е в Москва, Бостън, Пуерто Рико, както и в различни градове на Холандия, Италия и Германия, но смята, че най-интересната част от живота му е, откакто се е установил в София.

Представяме ви тяхната гледна точка в търсенето на следващите 40 българи до 40 години, които променят към по-добро средата, в която живеем и работим.

С какво ще се отличават хората, които трябва да влязат във второто издание на „40 до 40" ?

Максим: Това са личности, които постигат успехи, независимо от областта, в която работят. За мен е много важно и да са ролеви модели за хората около тях.

Леона: Хора, които реализират иновативни проекти. Отличават се с това, което правят, стремят се да бъдат най-добрите. Различават се с това, че не търсят самоцелно щастие, богатство или други облаги, а работят в името на полезни за обществото и средата идеи, каузи. Знаят точно какво искат да постигнат и как да променят света около себе си.

Да поговорим за областите, в които търсите тези хора и ги откривате ? Кои са те и защо ?

Максим: Тъй като аз съм част от журито за втора година, мога да сравнявам. Миналата година получихме малко критика по повод факта, че сред отличените имаше много предприемачи. На мен ми е малко трудно да говоря против тази сфера, защото работя в нея, но се надявам тази година да има отличени от други области като спорт, наука, култура. Търсим хората, които да са лицето на някаква промяна в дадена област.

Леона: Аз идвам от дигиталния бизнес, който е развиващ се и обикновено в него работят много млади хора, вдъхновени от технологиите и иновациите. Тази година обаче до колкото знам ще се постараем да отличим повече хора от други сфери на бизнеса и обществния живот. Търсим млади, интелигентни хора, завършили в България или чужбина, които са избрали да се развиват тук.

Леона разкажи ни малко повече за себе си.

Леона: За разлика от Максим, аз през по-голямата част от живота си съм живяла, учила, работила в България. За мен това винаги е бил съзнателен избор - да съм тук, да отглеждам децата си тук и да продължавам да се разививам тук. Учила съм Българска филология с магистърска степен по Теория на литературата, в едни от хубавите години в тази специалност, когато все още проф. Никола Георгиев преподаваше. След това продължих с икономика, бизнес администрация и иновации. За мен самата беше голямо учудване, че иновациите са материя, която в западните държави се изучава и в началното, средното и във висшето образование. От малка възраст хората учат систематично как да генерират иновативни идеи и подобрения в света около себе си.

Може ли да ни проведеш един кратък курс по иновации ?

Леона: В първите курсове по иновации винаги се споменава, че те са част от маркетинга и бизнес развитието. Че съществуват т.нар. креативни шаблони, които могат да се прилагат към процеси, услуги, продукти, за да се генерират радикални или не чак толкова радикални подобрения върху тях, и че това движи света напред. Много е лесно, приятно и вдъхновяващо да се изучава тази материя. Иновациите са приложими във всички сфери и много често прескачат от една област в друга.

Максим: Хубаво е да си зададем обаче и въпроса какво правим, ако хората не желаят иновацията или не желаят подобрение на вече съществуващо нещо. В България има много такива примери. Да вземем например развитието на българската наука. Това е област с много потенциал, но хората някак не желаят да го развият. Какво правим в тези случаи?

Леона: Аз не съм попадала на случай около мен, в които хората да не желаят да променят към по-добро света около себе си.  Може би не знаят как.

Леона, разкажи ни малко за Академията за иновации, на която си основател.

Леона: Аз и Кристиян Постаджиан от Нов български университет основахме академията. Тази година беше много важно за нас да запознаем студентите и бизнеса с теории и практики на иновациите като design thinking, като lean и systematic inventive thinking. Това е част от обучението в западните университети, а в България е все още недостъпно. Акедемията е задължителна като семинарен предмет към програмта на Нов български университет. Обикновено тези обучения са част от бизнес дисциплините, както и рекламата.

Да се върнем към проекта „ 40 до 40".  Какво предстои в него ?

Максим: За нас предстои да изберем 40 сред много други номинирани личности. Надявам се тази година да видя много непознати лица. Миналата година се появи дискусия за това дали можем да избираме успешни българи, които са в чужбина. За това много ще се радвам, ако тази година можем и да включваме и такива личности.

Леона: Миналата година следих проекта и отличените в него, като сред тях открих, че имам много познати, което много ме зарадва. При избора на следващите 40 според мен трябва да са важни няколко неща: тези 40 млади българи да са допринесли за развитието на средата, в която живеят, независимо дали са тук или в чужбина; да могат да бъдат добър пример за тези след тях.

Какво означава успял млад човек от ваша гледна точка?

Максим: За мен тази тема започва от по-далеч и е свързана с т.нар. ролеви модели в обществото. Например в малките градове и селата подрастващите неизменно се впечатляват от т.нар мутри, манекенки, фолк певици и този тип култура. За това е много важно да показваме и други ролеви модели, че има и други пътеки, по които те могат да вървят в живота.

Леона: Аз мога да споделя за мен кои не са успели хора. Това не са най-богатите, най-образованите. Това са мечтаещите мащабно хора. Тези, които си казват „Аз искам да направя следващия google или yahoo". Това са хората, които са готови да извървят и най-смелите си фантазии. Една от най-хубавите дефиниции за иновацията е, че тя свързва именно идеята с действието.

* Специалната поредица за представянето на членовете на журито във второто издание на проекта „40 до 40" се реализира в предаването „Кой говори?" в ефира на Дарик радио.