Наистина ли електрически автомобили са по-добри за околната среда и климата? Можете ли да стигнете с тях далеч? Отнема ли дълго време зареждането на батерията? Това са въпроси, на които тази статия ще се опита да даде отговор.
Електрическите автомобили са известни като акумулаторни електрически превозни средства (BEV). Все повече нараства броят им по света. Производителите на автомобили като Jaguar, Volvo, Bentley и Ford искат да произвеждат само електрически автомобили до 2030 г. Причината е, че миналата година Европейският съюз гласува закон, свързан с климата, който гласи, че до 2035 година колите трябва да бъдат само на ток, споделя немското издание „Quarks“.
По-различни ли са за управление за електрическите автомобили?
Газ с десен педал, спирачка с ляв, точно като кола автоматик. Обикновено този вид автомобили изобщо не се нуждаят от никакви класически предавки, защото електродвигателите имат голям обхват на скоростта, в който могат да достигнат ефективна производителност. Дори при ниски скорости пълната мощност вече е налична, така че ускорението да бъде значително по-бързо при тръгване в застой, отколкото при горивния двигател.
Нещо необичайно: Спирачката се използва по-малко в електрическата кола. Веднага след като свалите крака си от газта, автомобилът се забавя сам. Това се нарича „рекуперация“: моторът превръща кинетичната енергия в електричество за батерията.
Европейският автомобилен пазар удари дъното заради кризата с чипове
По безшумни ли са колите на ток?
Електрическият автомобил издава много малък шум. Но големите градове не стават безшумни дори чрез трафик на такъв тип коли: от Закона на ЕС се изисква електрическите автомобили да генерират изкуствен шум чрез високоговорители на открито, който може да бъде възприеман от други участници в движението. При достигане на 20 км/ч, шумът на гумите е достатъчно силен. При по-високи скорости електрическите автомобили са малко по-тихи от тези с горивни двигатели.
Колко далеч могат да ви закара електрическият автомобил?
Решаващият фактор за обхвата на електрическите автомобили е размерът на батерията. От важно значение са също така: теглото, аеродинамиката на автомобила и ефективната система за контрол. През 2020 г. средният диапазон на „BEV“ колите е 352 километра. Под въпрос е колко електрическият автомобил може да бъде управляван докато се развали напълно. За разлика от колите с горивни двигатели, тук липсва опит. Горивният двигател се счита за стар, достигайки 200 000 километра, но може да покрие и 400 000 километра в зависимост от качеството и грижите на собственика – това са около 8600 работни часа.
Важни са две неща при колите на ток: батерията и мотора. Според Андреас Шрам, професор по мехатроника в Кооперативния държавен университет Баден-Вюртемберг, възможното време за работа на електродвигател е 30 000 часа. Като това е на база наблюдения на емпирични ценности от промишлеността, в които електродвигатели се използват от дълго време.
Проф. Йоахим Бьокер от Университета в Падерборн стига до подобно заключение: „Добрият електродвигател трябва да покрива един до два милиона километра. И двамата отбелязват обаче, че производителите на автомобили вероятно не инсталират най-висококачествените части от съображение за разходи като проектират електродвигателите за типичен живот на автомобила.
Електрошок: Нов живот за германските автомобилни акции
Батерията е от важно значение
Производителите обикновено дават на батерията 160 000 километра или осем години гаранция – понякога дори десет. Новите батерии са поне теоретично способни да преминат през 1500 до 3000 цикъла на зареждане. Според изчисленията на Университета в Айндховен, кола с обхват от 450 километра може да изминава 450 000 до 1,35 милиона километра, докато батерията стане твърде слаба.
Въпреки това, все още няма реалистични дългосрочни тестове, които са изследвали живота на електрическите автомобили. Ако погледнете развитието от последните години, тестваните технологии на батерията вече са остарели. Силен разряд, много бързо зареждане, огромни върхове на мощността поради силно ускорение, екстремни студ или топлина – всичко това натоварва батерия и намалява нейния живота.
Така че ако искате да закупите употребяван електрически автомобил, следователно трябва (вместо горивния двигател по време на изпълнение) да погледнете по-специално батерията. В какво състояние е тя? Проверявана ли е редовно – и колко цикъла на зареждане вече е преминала?
„Тесла“ за пръв път излиза на годишна печалба
Голям проблем ли е зареждането в действителност?
Общ аргумент срещу електрическите автомобили е слабо развитата инфраструктура за зареждане в страните.
Според Федералната мрежова агенция в Германия (октомври 2021 г.) има 44 200 обществени станции за зареждане. В селските райони, нямат нито едно място за зареждане.
Но въпросът е: Колко зарядни станции ще са нужни? Това все още се обсъжда. Проучване, възложено от Федералното министерство на транспорта, описва бъдещи сценарии като предвижда до 843 000 точки за публично таксуване през 2030 г. – с предположението, че след това 14,8 милиона автомобила ще имат електрическо задвижване. Но дори и сега разширяването на зарядните станции не е в крак с новите регистрации. Ако говорим за България, такива места липсват и по-средните по големина населени места.
Проблем е не само мудното разширяване на зарядните станции, но и липсата на стандартизирана карта, на която да се актуализират всички точки за възможно зареждане, както и дали наистина работят те. Всеки, който притежава електронна кола и планира дълги пътувания в момента все още се нуждае от много експертни познания и търпение.
Мобилно приложение помага за безплатно зареждане на електромобил във Варна
Зареждане у дома
Електрическите автомобили теоретично могат просто да се зареждат в домашни условия – но това трябва да се случва само при спешен случай. Причината: Електрическите автомобили се нуждаят от огромно количество електроенергия. Ако например искате да заредите средно голяма батерия от 40 kWh, отнема около 17 часа повечето линии на къщите не са предназначени за такова натоварване на захранването при толкова дълго време. И в най-лошия случай претоварването може да доведе до пожари.
Следователно професионално инсталирана „Wallbox“ е задължителна. Не само заради вградените защитни устройства, но и защото е просто по-мощна: моделите с 11 киловата са повече от четири пъти по-бързи. Времето за зареждане на батерия от 40 kWh по този начин се намалява до по-малко от четири часа. Ако всичките 48 милиона автомобила се зареждаха наведнъж, настоящата електрическа мрежа бързо щеше да достигне своите граници – особено ако много хора решат да зареждат колите си по едно и също време след работа.
Колко безопасни са електрическите автомобили?
Съвременните автомобили от добре познати производители обикновено преминават през всякакъв вид тестове.При проверка за катастрофи на електрически автомобили се обръща специално внимание на батерията, която обикновено се намира в долната част на превозното средство.
Когато електрически автомобил гори, е много по-трудно да се загаси огъня – защото литиево-йонната батерия може да се възпламени постоянно. Единствената възможност да се охлади батерията е с гасяща вода в пъти повече от обикновеното. В момента се извършват изследвания на специални устройства, с които гасящата вода да се задвижва директно в батерията. По този начин биха могли да бъдат загасени по-бързо в бъдеще.
В Бургас ще има 50 зарядни за електромобили
Опасност от шоков удар?
Системите с високо напрежение в електрическите автомобили са потенциално смъртоносни при докосване. В случай на горене на кола, службите за спешна помощ трябва са специално обучени за да знаят къде да поставят инструментите си.
За да се ускори операцията, от пожарната препоръчват така наречените спасителни карти с план за колата. Те могат да бъдат изтеглени от производителите и монтирани зад сенника на водача.
По-добри ли са колите на ток за климата и околната среда?
Никоя тема около електрическата кола не се обсъжда толкова емоционално, колкото оценката на жизнения цикъл. В крайна сметка тя стои в основата на прехода към мобилност. Но изчисленията са сложни, факторите универсални и моделите автомобили често са недостатъчно сравними. Проучванията са съответно различни – често се пропускат решаващи точки.
Горивните двигатели и електрическите автомобили излъчват въглероден диоксид, дори и в огромни количества. Докато в горивния двигател парниковите газове идват главно от отработените газове, в случай на електрически автомобили не само емисиите на въглероден диоксид от електроенергийния микс оказват въздействие, но и производството на батерии.
Сравненията между горивните двигатели и електрическите автомобили често изключват добива, производството и транспортирането на изкопаеми горива. Например се разпространяват доклади, че електрически автомобил би се нуждаел от над 200 000 километра, за да бъде по-щадящ климата, отколкото сравним двигател с горене.
С всяко ново проучване електрическите автомобили се представят малко по-добре. Фабриките за батерии работят по-ефективно, технологиите за тях стават все по-компактни, производителите все повече използват зелена електроенергия и използват по-благоприятни за климата материали.
В цялостен поглед човек стига до извода, че чистите електрически автомобили в компактния клас, който включва например VW Golf и Ford Focus, отделят 66 до 69 процента по-малко парникови газове. С чисто зелена електроенергия, например чрез фотоволтаична система, тя дори би била от 78 до 81 процента по-малко емисии.
Дарик радио награди най-добрите хибриди и електрически автомобили в България
Липсват сравнения на въздействието върху околната среда
Изграждането на батерия в момента също може да доведе до замърсявания. Особено ако се произвежда в Китай с електричество, работещо с въглища, което все повече производители избягват. Критиците на електрическия автомобил обявяват горивния двигател за по-екологичен поради всички тези проблеми – често пренебрегвайки въздействието на петролната промишленост върху околната среда.
По-здравословни ли са за хората?
Едно предимство на електрическите автомобили е съвсем ясно: на пътя не се извършват изгаряния. Освен въглероден диоксид, горивните двигатели излъчват частици и азотни оксиди,които са вредни за здравето. Това вече не е така с електрическите автомобили.
Какви подобрения се очакват?
Нови батерии без кобалт
Производителят на автомобили Tesla вече използва батерии, които не изискват кобалт. Литиево-желязо-фосфатните батерии се считат за много трайни и евтини, а рискът от пожар е още по-малък. Но не могат да са в крак с производителността на литиево-йонните батерии. Непрекъснато се разработват нови формулировки на батерията, всяка с различни предимства и недостатъци.
„Втори живот“
Батерия, която е само 70 до 80 процента от първоначалния си капацитет, не е достатъчно мощна за електрически автомобил. Също така по отношение на недостатъчния процент на рециклиране и производственото усилие възниква въпросът дали още по-слаба батерия все още не е могла да бъде използвана. Тази употреба е посочена като „Втори живот“ – и вече се тества от производителя BMW. Така слабите автомобилни батерии биха могли да служат като съхранение на електроенергия още десет до дванадесет години.
Възможно ли е светът да премине изцяло към възобновяеми енергийни източници?
Защо колите на ток са толкова скъпи?
Най-скъпият компонент на електронна кола е батерията. Големите електрически автомобили по-специално са много по-скъпи от тези с горивни двигатели. Въпреки това, цената на клетката на батерията е намаляла наполовина през последните шест години и с разширяването на производствените обекти, цената ще продължи да пада.
Липсва алтернатива за всички
Въпреки нарастващите диапазони, електрическите автомобили все още не са подходящи за всички, като например бизнес пътници, които трябва да пътуват на дълги разстояния всеки ден. В допълнение, в най-добрия случай се нуждаете от свое собствено етажно пространство, съдържащо „Wallbox“, за да не зависите от местата за зареждане в града или слабо оборудвани зони.
И не само по отношение на климата и околната среда, но и към пренаселените градове, възниква важният въпрос: Имам ли изобщо нужда от кола?
Превод: Михаела Димитрова
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук