Шофьорите, които не изминават много километри годишно или живеят на места, на които температури не са прекалено ниски или високи, често са изправени пред дилема. И тя е изборът между сезонни и всесезонни гуми.
Разбира се, решението ви е напълно субективен и има своите предимства и недостатъци. По-долу ще обърнем повече внимание на разликата между всесезонните и летните гуми и кога да заложите на едните или другите.
Какви са разлилите между летните и всесезонните гуми?
С покачването на температурите, идва време и за нови гуми. Но летни или всесезонни да изберете за автомобила си? Нека първо ви запознаем и с двата вида.
Летни гуми
Летните гуми са създадени така, че да гарантират добро представяне при високи температури, докато осигуряват и добро сцепление на мокри пътища. Поради тази причина сместа на летните е по-твърда от тази на зимните и всесезонните гуми. Тя трябва да омекне при движение, за да “залепне” по-добре за асфалта.
Добре е да запомните, че летните гуми не са предназначени за зимата. Тогава тяхното сцепление се намалява, а спирачният им път се увеличава, тъй като самите гуми се втвърдяват при ниски температури.
Всесезонни гуми
Тези от вас, които живеят в райони с меки температури през зимните месеци и не прекалено високи през летните, вероятно сте се замисляли да се спрете на всесезонни гуми. Така няма един чифт гуми винаги да заема място в гаража или мазето ви и ще сте готови за всякакви метеорологични условия.
Това всъщност е добър компромис, благодарение на тяхната изработка.
Те са резултат от внимателно проучване на представянето на гумите:
- При високи и ниски температури;
- При всякакви климатични условия през цялата година;
- На сухи или мокри пътища;
- На заснежени и кални пътища и др.
Всесезонните гуми са с по-богато съдържание на силициев диоксид в сравнение с летните гуми. Те имат малко по-мека смес, като дизайнът на протектора също е различен.
Няма спор, че този тип гуми се износват по-бързо от летните и животът им е по-кратък с около 10-15%. Причината е главно в постоянното им използване и материалите, от които са изработени.
Това означава, че ако изминавате средно 10 000 км годишно, най-добре е да не надвишавате 3 години с един комплект гуми. Това е така, защото всесезонните гуми се справят най-добре през първите си 30 000 км. След като тази граница бъде надвишена, е възможно гумата да започне да губи еластичност, поради което постепенно да намали и производителността си.
За сравнение, летните гуми могат да се сменят на 5 години, а понякога и на повече, в зависимост от износването на протектора. От голямо значение е и двата вида да бъдат редовно проверявани.
Кои гуми да изберете?
През летните месеци производителността, предлагана от всесезонните гуми, като цяло е подобна на тази на сезонните гуми. С почти същото представяне на сухи и мокри пътища обаче, всесезонните гуми показват по-голямо износване на протектора. Също така те са по-шумни при шофиране от летните.
Ако не пътувате целогодишно на дълги разстояния и използвате колата предимно в град с мек климат, можете да изберете всесезонни гуми за вашата кола. Преди всичко е важно да обърнете внимание на качеството им. То трябва да е наистина високо.
Нашият съвет е, ако живеете в по-южните или в планинските части на България, да заложите гуми за всеки сезон – летни и зимни. В градове като Сандански и Пловдив температури през лятото достигат много високи стойности. В планинските села и градове през зимата градусите често падат под нулата.
Само сезонните гуми могат да ви предоставят пълните си характеристики в различните пътни условия. Направете избора си при доказал се търговец на гуми, който също може да ви даде своите насоки.
Още по темата
- С традиционни немски ястия, питиета и DJ парти започна #Oktoberfest Vratsa
- „Отговорно на пътя“: Коланите са задължителни, без значение на коя седалка се намираш в автомобила
- Китай с временни мита върху европейското бренди, след като ЕС одобри данъка върху китайски електроавтомобили
- Със състезание за майсторско управление на велосипед в Мездра беше отбелязан Европейският ден без автомобили