Малко над половината от 15-годишните ученици в България имат своя банкова сметка, а 47% притежават дебитна или кредитна карта. Изследването е част от международната програма за оценяване на учениците PISA, но следва да се има предвид, че голяма част от банковите карти на децата са издадени, за да получават стипендиите си по тях.

Близо половината от 15-годишните ученици в България споделят, че през предходните 12 месеца са учили в училище за надница, бюджет, предприемачество, банков заем и все още знаят какво означават тези термини.

По-малко съобщават, че са учили за обменен курс -29%, а 26% знаят какво е сложна лихва. Учениците, запознати с тези понятия, както и притежаващите собствена банкова сметка, имат по-добри резултати в проучването.

Според изследването най-високо ниво на финансова грамотност показват 15-годишните ученици в Белгия, следвани от връстниците си в Дания и Канада. България заема 15-о място в проучването.

Страната ни получава 426 точки спрямо 432 за предходното проучване преди 4 години. Начело по финансова грамотност е Белгия (527 точки), следвана от Дания и Канада с по 521 и 519 точки. 

Над 500 точки събират също и учениците от Нидерландия, Чехия, Австрия, Полша и САЩ. Средният резултат за страните от ОИСР е 498 спрямо 500 точки за предходното проучване. На дъното на класацията са Малайзия, Саудитска Арабия и Бразилия.

Колко от децата у нас са финансово грамотни?

Едва 2.7 на сто от децата имат най-високото ниво на финансова грамотност (равнище 5), а тези с резултати на равнище 4 са 9.9 на сто. Или иначе казано – 12.6 процента от 15-годишните у нас имат високи знания в сферата, което прави по 1 дете на всеки 8.

Над 40% от децата са с резултати от равнище 1 или под 1 (бел. ред. 40.8%), а в равнище 2 и 3 попадат още 25.7 и 20.9 на сто от учениците.

Добрият пример

По време на събитието, бяха дадени и няколко добри примера. Един от тях е на осмокласникът от Национална търговско-банкова гимназия Кристиян Костов, който още в основното 126-то училище е инициирал курс за финансова грамотност. Лектори от различни сфери са представяли на разбираем език пред учениците теми, като недвижими имоти, кредити и инвестиции и са водили интересни дискусии с младежите.

14-годишният Кристиян предложи добавянето на личните финанси в учебната програма и сподели, че подобни инициативи могат да се организират и в по-големи мащаби. Според него, финансовата грамотност е най-висока в държави, в които се изучават финансови дисциплини, като пример за това са азиатските страни, където още от първи клас се преподава за различни финансови инструменти и капиталови пазари.