Ако преди десет години стартирането на онлайн бизнес беше тежка задача, която изискваше много време и голяма инвестиция… днес ситуацията е коренно различна.

E-commerce секторът се развива изключително бързо – и за българите е все по-лесно не само да открият любимите си стоки и продукти в Интернет, но и сами да създадат онлайн магазин. Тук ще ви представим някои от ключовите тенденции в тази сфера.

Ръстът на електронната търговия в България

ОСНОВНИ СТАТИСТИКИ ЗА ОНЛАЙН ПРОДАЖБИТЕ У НАС

По данни на НСИ около 50% от българите са купували стоки и услуги по Интернет през 2024, като най-поръчвани са дрехите, обувките, аксесоарите и спортните артикули.

Българската е-commerce асоциация споделя в свое проучване, че през 2023 година обемът на B2C електронната търговия на продукти и услуги в България е достигнала 1.95 милиарда евро и прогнозният обем за 2024 г. е 2.34 милиарда евро. По всичко изглежда, че интересът към онлайн пазаруването е огромен!

Трябва също да отбележим, че все по-бързият и достъпен Интернет и новите технологии са фактори, които ще допринесат за още по-динамично развитие на сектора през предстоящите години.

КАК СЕ РАЗВИВАТ E-COMMERCE ПЛАТФОРМИТЕ?

Заради големия интерес към онлайн търговията e-commerce платформите се развиха изключително бързо. От една страна, на пазара вече има голям избор от такива решения. От друга, те стават все по-лесни за използване, предлагат много функционалности и отговарят на търсенията на потребителите и на съвременните тенденции.

Заради тези фактори много предприемачи в България предпочитат да използват e-commerce платформа, вместо да платят голяма сума за изработката на онлайн магазин.

Защо все повече българи избират да стартират онлайн бизнес?

ПРЕДИМСТВАТА НА ОНЛАЙН МАГАЗИНА ПРЕД ФИЗИЧЕСКИЯ ОБЕКТ

Едно от основните предимства да продавате в Интернет е това, че началната инвестиция е много по-ниска: няма да е необходимо да плащате наем, режийни разходи и заплати за продавач-консултант.

Освен това можете да управлявате бизнеса си навсякъде и по всяко време, а магазинът ви е отворен 24/7. Това означава по-голяма гъвкавост за вас, а също и повече продажби.

КАК ПЛАТФОРМИТЕ УЛЕСНЯВАТ ИЗРАБОТКАТА НА ОНЛАЙН МАГАЗИН?

Съвременните платформи за онлайн магазини ви предоставят всичко необходимо само срещу малък месечен абонамент. Не е нужно да имате умения по дизайн или програмиране и да изграждате сами сайта си. Само с няколко клика можете да създадете своя магазин, а персонализирането му става бързо и лесно.

Как да си направите онлайн магазин?

1. Използвайте платформа за създаване на онлайн магазин.

Ако нямате никакъв опит в e-commerce, ви препоръчваме да използвате SaaS (software as a service) платформа като GombaShop™. Благодарение на този тип решения ще стартирате бързо и можете лесно да тествате дали бизнес идеята ви е печеливша.

По-долу ще ви представим и основните фактори при избора на платформа, с които е добре да сте запознати.

2. Погрижете се за основните елементи на успешния онлайн магазин.

Искате да имате повече поръчки и доволни клиенти? Ето на какво задължително да обърнете внимание:

  • Заложете на професионален дизайн, който изглежда добре на всякакви устройства.
  • Добавете в сайта си най-търсените опции за плащане (наложен платеж, банкови карти и покупка на изплащане), както и интеграции с популярните куриерски фирми.
  • Отделете специално внимание на продуктовата страница. Добавете в нея висококачествени снимки и видеа на предложенията си, детайлни описания и отличаващ се бутон за поръчка.
  • Осигурете удобна навигация и функционалност за търсене.

3. Съвети за стартирането на успешен онлайн бизнес.

Препоръчваме ви да започнете с детайлно проучване. Открийте към какви типове продукти има достатъчно голям интерес, определете кои ще са основните ви конкуренти и какви ще са каналите ви за продажби. Правилната стратегия е първата стъпка към успеха ви в e-commerce.

Съветваме ви също да стартирате с по-ограничено продуктово портфолио и малък рекламен бюджет. Така ще минимизирате рисковете и излишните разходи. Ако се окаже, че идеята ви е печеливша, постепенно в нея можете да инвестирате повече време и средства.

И не спирайте да експериментирате и да тествате нови инструменти и стратегии! Само така ще можете да откриете кое работи най-добре за вашия бизнес.

Платформи за създаване на онлайн магазин – как да изберете най-добрата?

Ключови фактори при избора на платформа за онлайн магазин.

Ето на какво задължително да обърнете внимание, преди да изберете окончателно някоя e-commerce платформа:

  • Уверете се, че тя е подходяща за вашите видове продукти и ще ви помогне да ги презентирате по най-добрия начин.
  • Проверете дали платформата има всички функционалности, които са ви необходими.
  • Вижте дали е лесно да персонализирате и надграждате онлайн магазина си (например с интеграции към външни услуги).

КАК ДА НАПРАВИТЕ УСПЕШЕН ОНЛАЙН МАГАЗИН С МИНИМАЛНИ УСИЛИЯ?

Ако използвате SaaS решение като GombaShop™, задачата ви е много лесна! След регистрацията е нужно само да изберете дизайн за вашия онлайн магазин, да качите първите си продукти, а също и да инсталирате методи за плащане и доставка. Всичко става много бързо от административния панел, без да е необходимо да пишете код или да имате други специфични умения.

При всякакви въпроси можете да се обърнете към екипа по поддръжка на вашата платформа – те ще ви съдействат да решите казуса си максимално бързо.

Бъдещето на онлайн търговията в България

КАКВИ СА НАЙ-НОВИТЕ ТЕНДЕНЦИИ В СЕКТОРА?

Има няколко основни тренда, с които е важно всеки предприемач да е запознат:

  • Продължава да нараства процентът на клиентите, които пазаруват през смартфони – затова е ключово онлайн магазинът ви да има мобилна версия или да е с риспонсив дизайн.
  • Все повече потребители предпочитат да пазаруват от eco-friendly и социално отговорни брандове.
  • Модерните разплащателни средства (например мобилни портфейли, Revolut или open banking решения) ще стават все по-търсени.

КАК ТЕХНОЛОГИИТЕ ЩЕ ПРОМЕНЯТ ОНЛАЙН БИЗНЕСА В СЛЕДВАЩИТЕ ГОДИНИ?

Изкуственият интелект променя и e-commerce сектора. Много предприемачи използват AI инструменти, за да осигурят на клиентите си по-удобно и приятно пазаруване. Приложенията на изкуствения интелект са разнообразни: можете да го използвате за персонализирани продуктови препоръки, за чат за поддръжка, за да оптимизирате потребителското преживяване… И разбира се, за да улесните работата си (например за генерирането на рекламни визии и текстове).

Друг тренд е добавената реалност (augmented reality). Тя ви дава възможност да предлагате виртуално тестване на различни видове продукти и така да улесните клиентите по пътя към покупката.

Още една възможност да увеличите продажбите си е live shopping-ът – онлайн пазаруване на живо, при което чрез streaming услуга (например YouTube Live) представяте продукти, които са на намаление за много кратък период от време. Live shopping-ът набира все по-голяма популярност в България и променя традиционния начин на пазаруване.

По всичко изглежда, че e-commerce ще е много перспективна сфера и през следващите години – и определено си заслужава да създадете онлайн магазин. А благодарение на съвременните платформи това може да стане бързо, с малка инвестиция и без да поемате големи рискове.

Искате да стартирате собствен бизнес? Благодарение на e-commerce платформата GombaShop™ можете лесно да създадете онлайн магазин и ще разполагате с всички необходими функционалности за развиването му. Сега можете да се възползвате от безплатен 14-дневен тестов период и 40% отстъпка при сключването на годишен абонамент. Започнете тук.