Енергийният експерт от Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров бе специален гост в „Денят на Дарик“, за да коментира темата дали България може да бъде изправена пред криза с горивата и колко са резервите на страната ни. Владимиров коментира и какво ще се случи с рафинерията на „Лукойл“ в Бургас и има ли заплаха за количествата горива у нас.
„Не знам дали има заплаха за количествата горива в България. Държавата не ни казва ясно. Стана ясно, че има бензин и дизел за около месец или месец и половина, така каза Асен Асенов. Запасите от суров нефт са за около 85 дни. Това е очаквано, тъй като суровият нефт е задължение на всяка страна членка от регламента на Европейския съюз. Доколкото разбирам 2/3 от тях са на територията на България, а другите в чужбина. Въпросът е, че ще можем да го обработваме, ако САЩ позволи“, заяви енергийният експерт от Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров.
„21 ноември е ключова дата, защото влизат в сила санкциите на САЩ срещу „Роснефт“ и „Лукойл“. Всички дружества, собственост на тези две руски компании, също са под санкции. Всички контрагенти на тези дружества на тези две компании трябва да прекратят всички операции с дружествата, защото иначе рискуват да попаднат във вторичните санкциите. Ако особеният управител на дружествата влезе във владение, той може да бъде поставен под санкции. България, ако не получи изключение, също може да попадне под вторичните санкции.“
„Особеният управител е лице, което ще бъде предложено от министъра на икономиката и ще може да разполага изцяло със сметките на „Лукойл“ и ще може да извършва оперативната част и да сключва договори с купувачи на петролни горива. Ще може и да продава активите на компанията след скорострелното гласуване в петък. Сумата, която се генерира, ще бъде депозирана в ББР под надзора на министъра на финансите. Това на практика означава, че България ще може да реализира национализация на тези активи на „Лукойл“. Дори да се продадат акциите на трета компания, а средствата от продажбата постъпят в българските държавни сметки, а не на „Лукойл“, то тогава става дума за национализация. Особеният управител трябва да бъде едно лице“, заяви Мартин Владимиров.
„Има формални критерии за избора на особен управител. Той не трябва да бъде собственик на предприятие в нефтения бранш в България. Този човек трябва да бъде избран чрез открита процедура, както се прави при други публични предприятия. Добре е нещо подобно да се случи и сега. Особеният управител трябва да бъде под шапката на държавна агенция, както е в германския закон, т.е. причината да има този по-особен двустепенен модел е, че особеният управител няма да притежава нужния административен и професионален капацитет. „Лукойл“ е доминираща компания на пазара с горивата. Отговорността на един човек ще бъде изключително голяма и не трябва да има съмнения“, коментира още енергийният експерт.
„Остава съмнение, че този човек ще има извънредно големи правомощия без те да са обект на някакъв вид контрол. Министерски съвет може да одобрява сделки, но при положение, че няма реална институция, която да стои зад този човек – неговите решения може да са субективни и да доведат до проблеми. В германския закон има съдебен закон. Там „Роснефт“ може да оспорва всяко решение на особения управител и може да обжалва продажбата на активите. В Германия се предотвратява възможността там „Роснефт“, а тук „Лукойл“ да си съди държавата пред международен арбитражен съд. Проблемът е международен, защото имаме двустранна спогодба в Русия. Според нея руската държавата от името на частната държава може да заведе международно дело срещу българската държава. Може да се получи така, че в един момент да сме успели да се освободим от влиянието на „Лукойл“, което е зловредно, но това да е на цената на това да компенсираме Кремъл директно в бъдеще и това да се използва като инструмент за политическо влияние от проруските кръгове в България. Могат да бъдат уязвени съюзническите позиции на България спрямо ЕС и САЩ в следващите 10 години. Може да има особен управител и при сегашното законодателство“, заяви Владимиров.
„За да получим изключение от САЩ, трябва да назначим особен управител в следващите 48 часа. След това да се започне активна дипломатическа кампания със САЩ. Дори да има посещение на министър-председател на високо равнище във Вашингтон. България не е единствената държава, която се нуждае от лиценз да продължи да работи. В момента конкуренцията кой ще получи някакъв вид отсрочка е огромна. Ако не се стигне до лиценз до 21 ноември, влизаме в сръбския сценарии и рафинерията няма да може да се разплаща нито на местния пазар, нито на пазара за суров нефт. България няма да може да използва резервите си от суров нефт, който се съхранява в „Лукойл“. До края на годината няма да има криза с горивата, ако има лиценз“, заяви той.
„Може да имаме суров нефт, който няма да можем да преработим. Причината за поскъпването на бензина и дизела не е свързано с пазара на суровия нефт. Проблемът е в пазара на дизела, защото има сериозно оскъпяване на цената на дизела, защото руският дизел, който се внася през Русия, Турция, ОАЕ и Мароко трудно достига до Европейския съюз. „Лукойл“ е един от големите купувачи на дизел, а Турция е един от големите прекупвачи. Ако се стигне до спиране на рафинерия и невъзможност българската държава да управлява своите записи, поскъпването ще бъде неминуемо по-високо. В Сърбия цената скочи с 40-50% за три седмици. Българската позиция е по-добра от сръбската, защото имаме достъп до море. Най-вероятно цената за гориво на литър ще мине над 3 лева. Без рафинерията трудно може да се покрие местното потребление през сегашните цени. Няма да се мине без някакъв вид криза“, заяви енергийният експерт.
„Особеният управител ще назначи прокуристи на всички свързани дружества у нас. Би трябвало той да може да се разпорежда с дейността на всички дружества, някои от тях работят като франчайз – т.е. имат логото на „Лукойл“, а собственици са други фирми. Не би трябвало да затворят бензиностанциите на „Лукойл“, но и ако затворят – те представляват около 6% от всички бензиностанции в България. На теория след 21 ноември могат да не затворят бензиностанциите „Лукойл“. Имаме вертикално интегриран монопол на „Лукойл“. Добра практика е особеният управител да обяви открити конкурси за продажба на горива на пазара на едро и участниците да наддават, иначе остава съмнението, че ще се злоупотреби с монополното отношение на „Лукойл“ на българския пазар на горивата. Трябва този сектор да бъде раздробен“, заяви Мартин Владимиров пред Божидар Русев.
Вижте цялото интервю на енергийния експерт от Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров в „Денят на Дарик“ в прикаченото видео!