Валери Иванов е на 69 години. Средното си образование завършва в Техникума по корабоплаване и корабостроене в Русе, а след това става машинен инженер, специалност "Двигатели с вътрешно горене". Има специализация "Икономика и организация на фирмите в строителството" от Икономическия университет във Варна. От 1978 година постъпва на работа в Дунавски драгажен флот и минава през всички ръководни постове. От 13 февруари 1990 година става началник на поделение ДДФ-Русе, която длъжност е с ранг на директор. Инж. Иванов участва във всички приватизации в годините до 2003-а, когато става мажоритарен собственик с над 80% от акциите на Дунавски драгажен флот. В момента във фирмата работят 150 човека.
Валери Иванов е кандидат за народен представител от коалиция БСП Обединена левица. Коалицията е номер 28 в бюлетината. Валери Иванов е с преференция 103.
Здравейте, г-н Иванов! Спомням си едно ваше интервю по Дарик през далечната вече 2017 година, когато влязохте в политиката. Тогава вие казахте, че бизнесът не може да работи нормално. Визирахте множеството административни тежести. Това беше нещото, което ви беше подтикнало да почнете да се занимавате с политика. Все още се занимавате. Да разбираме ли, че нещата не се са променили към по-добро?
Ами в най-добрия случай да кажем, че са се задържали на едно ниво. Да не бъдем прекалени песимисти, че в повечето случаи като че ли отиват към по-лошо.
Какво трябва да се промени?
Ами в България има една схема, така да я наречем. Ние имаме хубав лаф: “Който дава парите, той поръчва музиката”. В България, обаче, се получи нещо обратно. Парите ги дава бизнесът. Той ги изкарва с помощта на своята дейност. И в същото време бизнесът трябва да отделя все повече и повече за тези, които ни управляват. И те казват: “Ние даваме парите, толкова трябва да бъде минималната работна заплата, толкова трябва да бъдат пенсиите и т.н.
Е, не е ли това ляво управление, вие сте представител на Левицата?
Ние сме представители на Левицата, но трябва да е ясно, че преди да се раздават парите, те трябва да се заработят. Това е моето скромно мнение, като човек, участващ почти 40 години в бизнеса. Едно време в социализма, имаше една максима - че фонд работна заплата представлява резултативно остатъчна величина. Тоест, плащаш от печалбата, а не от оборота.
Добре, какво още не ви харесва в политиката в момента, което смятате, че трябва да се промени?
Вижте сега, никога не може да сме доволни от всичко. Ние броим поредните избори че са седми за последните четири години. Без да броим местните и президентските. Но този отлив от избирателна активност е пагубен и убийствен за самия народ. Ние може би вече ще наближим сумата от над 800 милиона лева, които сме похарчили за избори през тия години. И в същото време хората не гласуват. И аз бих ги призовал: Моля ви не ходете за риба и на излет в планината на 27-ми. Отделете 15-20 минути и идете да гласувате! Гласувайте, защото само с по-висока изборна активност, нещата могат да тръгнат към по-добро!
В Левицата почнаха едни процеси за обединение. С гордост можем да кажем, че те започнаха от Русе. А всъщност това би ли накарало хората да излязат да гласуват, когато виждат, че е възможно да има обединение и да гласуват и за БСП Обединена Левица? Макар че в политиката никога едно плюс едно не прави две. Вие сте вече 16 партии и коалиции вътре.
Разбира се, че това обединение беше чакано с изключителен интерес от електората на Ляво-център, така да си кажем. И не без основание ще се похваля, че ние в Русе сме пак първи в нещо. Защото аз съм трети мандат общински съветник. През първия мандат бяхме трима общински съветници от АБВ. В следващите два мандата направихме местно ляво обединение, местна коалиция БСП за България. И сме пак по трима общински съветници. Включително с разширение на Политическо движение “Социалдемократи”. Така че обединението е полезно, защото се върши някаква консолидация в ненужно разлоеното Ляво-Център пространство през последните 10-15 години.
В работата Ви и като общински съветник познавате добре проблемите на Русе. Кои биха били Вашите приоритети, за които бихте лобирали в 51-я парламент, ако хората Ви се доверят в неделя?
За мен за Русе най-важното е да се използва естественото му географско положение като голям транспортен център. Защото ние, които сме на брега на Дунава, нито се възползваме от тази река в пълен мащаб, нито пък имаме добра вътрешна свързаност. Погледнете цяла Северна България, сравнена с Южна България. А това е връзка. Русе е в подстъпите на Малкия Париж, столицата на съседна Румъния, която е два пъти по-голям град. И която е връзка на тази столица на югоизток към Истанбул и Близкия изток, на юг към Гърция. А само към София да тръгнеш знаете какво е състоянието на дълго чаканата магистрала Русе - Бяла - Велико-Търново, какво представлява сега пътят, какви катастрофи стават и т.н.
Само да кажа, че някои по-заможни русенци си купуват самолети и се учат да пилотират, за да пътуват по-бързо и по-безопасно до София.
Не е изключено. Виждате колко леки автомобили пътуват в посока Гърция, Турция, нашето Черноморие. Така че трябва да се наблегне върху транспортната свързаност.
Река Дунав винаги е била ваша болна тема.
Така е. А не е използвана като хората. Единият мост съществува 50 години самотен, преди 15-20 години пуснахме и втория мост горе, при Видин. Сега напредъка е може би този, че е дадена от Европейския съюз зелена светлина за изграждане на още едно мостово съоръжение при Русе-Гюргево. Освен това, реката ни не е използвана пълноценно и като източник на енергия. Аз в предварителния разговор споменах, че съм гледал по Мозел между Франция и Германия, хората как за 5-6 години са направили каскада от малки вецове и бентове. От една страна регулират нивото на реката и я правят плавателна постоянно, от друга страна си помагат и в електропроизводство.
Това го говорим отдавна, че река Дунав трябва да стане плавателна целогодишно.
Това може да стане много лесно, ако се възобновят проекти, по които са харчени пари, като Никопол-Турну Магуреле, Силистра-Калъраш, с което най-елементарно се постига управление на нивото на реката.
Това не нарушава ли по някакъв начин Натура 2000?
80% от водната площ на реката е вкарана по Натура 2000 в защитени зони и няма къде да драгираме.
Да кажем за нашите слушатели, че вие сте директор на Драгажен флот Русе.
Аз съм пенсионер вече, но съм собственик и целия си живот съм прекарал там. Да се върнем в годините назад и да погледнем какви са ползите от драгирането на реката. От една страна, реката носи около 14-15 милиона тона наносни отложения на година. По време на социализма драгажните фирми вадеха по 7-8 млн. тона, румънците също. По този начин почистваме реката. Освен това, инертните материалите от реката са най-качествените за бетони. За сведения, например, колоните на Аспаруховия мост навремето са правени само с бетонови елементи от река Дунава. Повече от 35 години ние вадим 10 пъти по-малко количество. И за това сега като дойде маловодие получаваме по 20-25 прага. Така че те са вързани нещата.
Един последен въпрос. Може ли БСП Обединена Левица да си позволи да стои извън властта още един мандат?
В края на краищата зависи от избирателите. Аз го казах. Ако излязат да гласуват 70-75% от хората нещата се променят. Затова казвам: Хора, гласувайте! А на въпроса за кого - номер 28. Ако имате лични предпочитания, номер 103.
Чуйте цялото интервю в звуковия файл.
Купуването и продаването на гласове е престъпление!