„Годишно над 1,3 милиона гръцки туристи влизат у нас. Но те избират Югозападна България и зимните ни курорти“. Това каза Живко Табаков като гост на рубриката на Мартин Пенчев за свободно говорене, която вече втора седмица е посветена на спора – на море в Гърция vs Южното Черноморие.

Водещият припомни, че Несебър е в ЮНЕСКО, че всяка година го предпочитат над 700 хиляди туристи и че Южното Черноморие и възможностите, които предлага не могат да се сравнят със скучния продукт, с който Югозападните ни съседка се опитва да привлече гости.

Според Мартин Пенчев и Живко Табаков, който е председател на Комисията по туризъм в местния парламент, българското присъствие по гръцките курорти се надценява. За опонента им – Дияна Бедросян обаче остана незавършен въпросът – защо тогава Гърция е световна туристическа дестинация, а България е много по-назад в класацията?

„Гърците у нас са повече, макар не по южните плажове. Но има друга, съвсем естествена склонност на туристите. Ние обичаме да посещаваме съседните на нас държави – Гърция, Турция, Румъния. Удоволствието от различната култура, кухня, а понякога дори и само преминаването на границата, създава усещане за истинската почивка. Това се случва, предполагам и с туристите от другите държави, защото у нас много често почиват освен гърци, сърби и турци. А румънците за поредна година се очаква да бележат сериозен ръст и да са сред пазарите с най-изразено предпочитание към страната ни“, коментира Табаков.

По думите му, проблем е поведението на медиите, които в разгара на сезона започват да правят нелогична реклама на Гърция или Турция и критикуват българският продукт. Мартин Пенчев веднага прегърна това твърдение и обърна внимание на важността, медиите да бъдат съработници за създаване на положителния имидж на родните курорти.  

Задължението на медиите да бранят с висок патриотичен дух българския туристически продукт, изобщо не се хареса като предложение на третия участник в разговора - Дияна Бедросян, която въпреки независимия характер на радиото, все пак представлява търговско дружество, в което обективността е на водеща позиция.

Живко Табаков в полза на Мартин отбеляза, че Българското Черноморие е много привлекателно за все повече външни пазари. Като при англичаните се стига до близо 70 на сто ръст.

По думите му,  даже традиционните пазари отбелязват ръст, макар че страната ни е изгубила сериозен поток от немски летовници, който е запълвал т.нар. „крила на сезона“.

„Това не е означава, че за тях нашето Черноморие не е предпочитано. Свързано е с намаляването на седалките, на полетите…“, твърди той.  

От пандемията насам, българите преоткрили красотата на нашите плажове, а Бургас през последните 10 години заемал все по-осезаемо място като туристически продукт.

Мартин Пенчев защитава не само плажовете, но и богата културна програма по нашето Черноморие в частност Несебър и Бургас. По думите на двамата Гърция не само не предлага атрактивна културна програма, фестивали, концерти, но и менютата са много по-бедни, условията по-мизерни, местните продукти по-ограничени от родните… Но въпроса на опонента им остава – защо след като Гърция има такива осезаеми липси, а ние такова изобилие на природни и културни ресурси, не можем да ги бием като световна туристическа дестинация?

Гостът, макар и експерт в сферата на туризма, направи две сериозни грешки. Едната е, че нарече водещият Мартин Пенчев бургазлия повече от веднъж, после го причисли към община Бургас. А той не от Бургас, а от София и не живее в община Бургас, а в община Несебър, затова и пламенно я защитава.

Този гаф не проработи в полза на твърдението, че Гърция предлага чудесни спомени на българския турист и по някаква странна причина, следващото лято, той я избира отново.

И все пак, чуйте в звуковия файл мотивите на водещия на рубриката за свободно говорене Мартин Пенчев и на Живко Табаков в полза на туризма в региона: