СимфониетаВраца репетира с още един изтъкнат музикант, турския диригент Хакан Шенсой.Той е изучавал дълги години цигулка при именити професори в Истанбул и по света, включително в Кралския музикален колеж Лондон в класа на Тревър Уилямс, след което започва да учи "Теория на музиката" и „Дирижиране“ усъвършенствайки уменията си при Джанлуиджи Джелмети в Мизикалната академия в Сиена и академията на Ренгим Гьокмен в Измир.

В биографията на именития маестро Шенсой се посочва, че той е първият и единствен турски диригент, на сцената на миланската "Ла скала" от 240 години насам. Именно прочутия оперен театър „Ла скала“ е допирната точка в творческия път на двамата гостуващи световни музиканти.

Солистът Антон Никулеску, който започва активно кариерата си още като дете-чудо в родния Букурещ, носител на редица престижни награди от конкурси, е бил водач на групата на виолончелите в миланската "Ла скала", както и в „Тетро комунале“ във Флоренция и оперния театър „Белини“ в Катания. Концертира в цял свят и свири на уникален инструмент „Пиетро Гуарниери – Мантуа“ от 1709 г.

В програмата на концерта на 17.04 от 19.00ч. в градската концертна зала на Враца, са включени М. Лисенко – Увертюра към операта „Тарас Булба“; Н. Мясковски – Концерт за виолончело и оркестър, оп. 66 и П. Чайковски – „Франческа да Римини“, симфонична фантазия в ми минор, оп. 3

С маестро Шенсой се срещам в паузата на една от репециите с врачанските музиканти. Откровен разговор на  един изключителен музикант, композитор и интересен човек, наш съсед по територия но космополит в мисленето си. Допирните му точки с България са много близки, защото съпругата му носи българска кръв. 

Чуйте разговора ни в прикачения звуков файл:

За първи път ли  сте в БГ и във Враца ?

Няма да забравя първото си гостуване във Враца – имахме на сцената 55 музиканти, които изпълняваха Дворжак, а в публиката –7 човека.

Преди 7-8 години бях във Враца , адски студ в града и  малко хора  в публиката. Свирил съм с много български ркестри – Софийска  Филхармония, Бургаска опера, Шумен и Разград.

Това е живота ми.  Съпругата му е българо-туркиня.

Нима ви приличам на турчин? /Наистина е така – светъл човек със сини очи/.

Роден е в Истанбул, учил е композиция и дирижиране. Композитор и цигулар е.

Пътува като диригент и цигулар.Свирил е почти навсякъде по целия свят – от Северна Америка до Южна Америка и Австралия.

Професор е в Истанбул и преподава на студенти композиция в Музикалното училище на Истанбул.

Какво ще дирижирате в този  концерт и кой е избрал програмата?

Смесен проект е, солистът избра кои произведения  да свирим. Обикновено се свири 1,2,3  на Чайковски.Но ние ще свирим „Франческа ди Римини“.

 Заедно с маестро Христов и солиста избрахме програмата за концерта.

Разбрах, че с нашия виолончелист /Антон Никулеску/  сте  работили в  Милано в „Ла скала“?

Аз съм единствения турски диригент, който е дирижирал в Миланската  „Ла скала“.

Не само че е дирижирал в Милано, но е  пътувал с тяхната филхармония  за концерти в цялата страна . Две години след  пандемията.

Какво ви харесва да правите! Сред всички останали неща , с които се занимавате?

За мен музиката е всичко.

Аз съм луд по музиката – не може да си представите. Сутрин като си отворя очите – слушам музика.

Чета много, гледам видео,  за да съм в час с всичко, което се свири в света. Играя билярд.

Харесвам книгите е за история, философия, политика, култура.Имам шопинг лист на четене на книгите  Орхан Памук. Чета всичко негово.

Какво намира за близко между нашите два народа , освен съпругата си, разбира се?

Всичко е близко – хората, идентично е с др. балкански страни. Начина на мислене, храната, общуването между хората. Думите – чизми, перде, шкембе….Хората си приличат на Балканите.

Не го интересува националността, гледа народа като народ, знамената не представляват нищо, човекът е най-важен. Всички сме  едно.

Музикантът много чувствителен човек ли е ?

Не! Той мисли.Това е нещо съвсем различно. Самата работа е всичко освен емоция – с главата си приготвяме творбите. Това е професионализъм- в партитурата му може да се види всичко от начина , по който е приготвен концерта.

Емоциите се случват след концерта и репетицията. В началото е много тъжен. Това не се случва на един нормален човек.

Къде след Враца ще дирижирате?

Връщам се  в Турция – там през май ще имам  между 6-10 концерта на различни места.

Ще ви издам един секрет – нека останат между нас двамата.Тайната е, че Оркестърът не харесва  диригентите, които спират музикантите, които са  луди по детайлите. Изискват много детайли. Той изисква всичко да е идеално. За да се разбере идеята. По този начин се извинява на оркестъра.

Бил е концертмайстор на  оркестър 19 години. Неговият професионален опит като цигулар  го е научил , че именно това са най-добрите диригенти.

Но това е част от процеса на приготвяне на музиката.

Пожелавам Ви здраве , да пътувате много и да разказвате,  че Балканите са много хубаво място.