
Парламентът прие на второ четене измененията в Закона за висшето образование. Основна тема в днешното заседание бяха студентските такси. Депутатите решиха, че таксата за платено обучение не може да бъде по-ниска от 60% от разходите за издръжка на обучението в съответното професионално направление, към които се добавя и таксата за обучение по държавна поръчка. До момента изискването беше тя да покрива 100% от издръжката. Разликата от 40% трябва да отговаря на съответното намаление на сумите, постановиха още народните представители.
Новите правила ще влязат в сила от учебната 2025/2026 година.
Реакциите в парламента
Според критики на опозицията тези текстове няма да решат проблема дълготрайно, а само за студентите, които са започнали своето обучение.
„Догодина, ако отново повишим субсидията рязко, пак ще трябва да обсъждаме какво ще правим”, каза Николай Денков от ПП-ДБ.
„Това би било в полза за студентите, но за университетите няма да е възможно тази такса да бъде фиксирана за целия период”, коментира Андрей Чорбанов от ИТН. И допълни, че в другите европейски държави няма такива клаузи в договорите.
„Държавната издръжка скача, таксите за платеното обучение станаха изключително високи. Затова, след като студентите, представителите на университетите и ректорите, проведоха разговори с нас, трябваше да се обединим около едно число”, коментира Ивайло Попов от „Възраждане”.
„Ние гарантираме, че през последващите години на обучение таксите на студентите няма да се увеличават с повече от 20%”, каза Петя Цанкова от БСП.
След разговор с протестиращите студенти министърът на образованието Красимир Вълчев посочи:
„Факт е, че решаваме един спешен проблем с този законопроект, а не трайно и дългосрочно. Още през пролетта имах разговор с ректорите на медицинските висши училища и те казаха, че спазвайки Закона за висшето образование, българското медицинско висше образование става неконкурентоспособно спрямо страните около нас. Да, студентите трябва да имат предвидимост, а законът не дава такава. От друга страна обаче, ако сложим ограничение от 20%, рискуваме то да не бъде разходно съобразено”.