Кои са основните предизвикателства пред производителите на плодове и зеленчуци и как да увеличим тези продукти на българската трапеза? Тези и други въпроси дискутирахме по време на уебинара “Зеленчукопроизводството на фокус”, част от кампания "ОСП работи за нас: По-зелени и умни!".
По темата за пазарите и развитието на сектора разговаряхме с производителите Славена Родинова и Мирослав Пешовски. Младата дама е част от семейно стопанство, което се занимава с производство на люти чушки.
„Аз съм част от първата ферма за люти чушки в България. Едно малко по-различно производство. Ние сме базирани в село Страшимирово до Варна, точно на Варненското езеро. От 2011 година моя баща реши да се впусне така в това приключение и да види дали може да отглежда най-лютите чушки в света. Именно в България, на нашия климат и почва. И така няколко години по-късно цялото семейство решихме да го подкрепим и да създадем „Люта ферма”.
Към момента отглеждаме над 80 сорта люти чушки в един изцяло затворен цикъл на производство, в който правим различни продукти. Също така развиваме нашата ферма като туристическа дестинация. Всеки може да дойде, да види къде се произвеждат нашите продукти, как отглеждаме нашите растения. Също така може да види и най-лютата българска чушка, която преди две години успяхме официално да сертифицираме за цял свят като най-лютата българска чушка и това е така причина за нашата гордост”, споделя Славена.
Мирослав Пешовски - производител на жива био храна - плодове и зеленчуци отгледани с биодинамични практики. Био ферма „Версол” отглежда целогодишно богат асортимент био плодове и зеленчуци.
„Стопанството ни е създадено през 2012 година. намира се в село Лик, община Мездра. От самото начало идеята беше създадем енергийно независимо стопанство, което да е ориентирано към биологичното производство. Сертифицирани сме от 2015 година като био производители, отглеждаме около 140 дка биологични земи, като не са интензивно гледани, интензивните в последните години, тъй като не успяваме наистина с работната ръка най-вече, са около 40 дка плодове и зеленчуци предимно.
От тях имаме четири дка парници и оранжерии, частично отопляеми. Като основен фокус за нас са плодовете и зеленчуците – стандартните: домати, краставици, пипер, Имаме и по-малко познати, но вече познати на пазара като: алабаш, кейл и спанак и т.н. Основната ни част от клиентите ни са в София. Предпочитаме късата верига на доставки, работим с някои от електронните магазини и с някои ресторанти в София”, разказа Мирослав.
Пешовски и семейството му са кандидатствали с проекти по европейско финансиране. Благодарение на Програмата за развитие на селските райони са реализирани три проекта за модернизация на стопанството. Въпреки успешните проекти, трудностите пред производството на плодове и зеленчуци са много, а един от основните остава липсата на работна ръка.
"Работната ръка ни е много голям проблем. Вече се наблюдават сектори, в които се налага да внасяме работници. Един тези сектори е и "Плодове и зеленчуци" е така. Нашите работници от сектора отиват да берат плодове и зеленчуци в Англия, а на нас ни се налага да вкарваме от Узбекистан, за да покрием тези липси. И от та този неравен старт относно субсидирането в Полша, например, и в България води до това, че ние не можем да произвеждаме. След като не можем да произвеждаме, не можем и да продаваме. След като няма какво да продаваме, трудно би могло да се продават предимно български плодове и зеленчуци", коментира още Пешовски.
И при брането на люти чушки работната ръка e от ключово значение.
"Много трудно намираме хора, които да се занимават с производствената част, с брането на чушки и затова да решаваме да вземем решение да започнем да автоматизираме целия процес, което е изключително скъпо. Следователно ние по този начин вдигаме стойността на нашите продукти. И от страна така на държавата, когато нямаме подкрепа , от гледна точка на субсидии, дори за това обвързаната плащане, което казах, ние не можем да намерим така общо, при нас е много трудно. Но въпреки всичко смятам, че успяваме да намерим баланса”, обясни Славена Родинова.
Информационната кампания "ОСП работи за нас: По-зелени и умни!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.
Следете темата и на cap4us.agri.bg