Средното образование в Пловдив е в крачка с нуждите на бизнеса. Тенденцията за, повече дуални паралелки остава, по две нови специалности  - екскурзовод и фотограф, ще учат бъдещите осмокласници от областта през новата учебна година. Това заяви в интервю за Дарик радио началникът на Регионалното управление по образование Иванка Киркова. По думите й проблемът с намаляващия брой ученици в някои региони е предизвикателство и решаването му е важно за бъдещето на образованието и професионалната подготовка в тези области.

Трябва да се справим с измененията в образователната система, да се адаптираме към новите технологии да направим училищата привлекателни за учениците“, категорична е Киркова.

До 5 януари тази година фирмите в Пловдив и региона имаха възможност да отправят предложения за конкретни специалности, които да бъдат включени в образователната програма, съобразена с потребностите на компаниите. Според държавния план за прием в училищата, в Пловдив и областта предстои да бъдат открити 221 паралелки с прием след 7-ми клас.

Професионалните паралелки трябва да бъдат в превес. Същевременно, целта е над 50% от всички паралелки - както профилирани, така и професионални - да са от така наречените STEM области (наука, технологии, инженерство и математика). Процентът на професионалните паралелки е достигнал 62,15%, докато този на STEM паралелките е 56,40%.

Само през септември, 2023 г., в областта са регистрирани 6123 ученици.

Въпреки че този брой служи като първоначален показател, трябва да се вземат предвид и фактори като миграцията и емиграцията, които могат да повлияят. Този аспект важи както за български, така и за чужди ученици, които са или биха искали да бъдат част от образователната система в региона“, коментира началникът на РУО Пловдив.

По думите й, дуалното обучение е важна част от образователната система в областта.

За да бъде държавният план за прием съобразен с изискванията на бизнеса, изпратихме официални писма до всички национално представени работодателски организации, както и до Агенцията по заетостта и кметовете на общините. Този въпрос беше обсъден и в Областната администрация.

Следим правилата, които са установени от Министерството на образованието и науката. Те включват мерки, които улесняват бизнеса да се ориентира и да намери информация за дуалното обучение. Получихме заявки от училища, които вече се преглеждат от нас и нашите колеги. Имаме визия за този процес“, обясни Иванка Киркова.

В РУО очакват отговор от "Тракия икономическа зона", което също е важен фактор за развитието на дуалното обучение в областта.

Ще продължим да работим в тясно сътрудничество с работодателите и организациите, за да подкрепим успешната реализация на този вид обучение и то да отговаря на нуждите на бизнес сектора“, добави началникът на образователната институция.

По думите й, дуалното обучение е от изключителна важност за развитието на образованието и подготовката на учениците за бъдеща успешна кариера. И с удоволствие отбеляза, че в града и областта има училища, които активно се включват и поддържат тази система на обучение.

Професионалните гимназии по механотехника, по електротехника или електроника, по дървообработване в Пловдив, гимназиите в Сопот, както и "Цар Иван Асен Втори" в Асеновград, са примери за учебни заведения, които се ангажират с дуалното обучение.

Важно е, че тези училища предоставят възможности за придобиване на практически умения и опит в реални работни обстановки. Този подход не само помага на учениците да се подготвят за бъдещата си професионална кариера, но и обогатява техните образователни възможности.

Също така, подходът към грижата за учениците, които избират да влязат в света на труда, е много важен. Поощряването на тяхната професионална реализация и осигуряването на дуални паралелки са стъпки в правилната посока“, категорична е Киркова.

Очакванията и надеждите са процесът на насърчаване на сътрудничеството между училищата и бизнес сектора, като се създават по-добри възможности за бъдещите професионалисти в региона, да продължи.

Фактът, че учениците в 11 и 12 клас полагат труд, обучават се на работното място и получават стипендия, допринася за тяхната подготовка за бъдещата им професионална кариера. Този модел на обучение предоставя ценен опит и възможности за прилагане на наученото в реална обстановка“, обясни още тя.

Значимо постижение на настоящото ръководство на РУО Пловдив за решаване на проблема с намаляващия брой ученици в някои региони, е запазването на професионалната паралелка в Лъки, която е само със 6 ученици. Казусът е важен, защото решаването му е важно за бъдещето на образованието и професионалната подготовка на децата, особено когато става въпрос за поддържане на специфични професии в региони, където населението намалява.

Реалността е такава, че при такива ситуации трябва да се „жонглира“ с различни параметри, като пълняемост, брой ученици и нуждите на бизнес сектора, и това засилва сложността на процеса. Анализите, които извършваме в РУО, са от решаващо значение за адаптацията на образователните програми към нуждите на общностите и бизнеса“, обясни началникът на образователната институция.

Тя добави, че сложно стои и решението относно приема в средното училище в Куклен, където има 12 ученици. По думите й, този въпрос изисква балансиран подход, който да вземе предвид, както математическите аспекти, така и социалните и човешките обстоятелства – т.е. важно е да се запази качеството на образованието, но също така да се отчетат и социалните и демографските фактори.

Интегрирането на нови професии, като "екскурзовод" в Асеновград и фотография в „Ана Май“ в Пловдив в учебните планове също допринася за актуализирането на образованието и предоставяне на учениците с нови възможности за развитие.

Моите очаквания за бъдещето на образованието в областта са свързани със създаването на стимулираща и иновативна образователна среда. Искаме учениците да имат възможността да избират образователния път, който отговаря най-добре на техните интереси и възможности“, казва Киркова.

В ефира на Дарик тя коментира и важната роля на хуманитарните науки в формирането на критично мислене, комуникационни умения и културна осведоменост -  компетенции, ключови за успешната интеграция в обществото и професионалното развитие.

По отношение на предизвикателствата в момента в образователната система, те са многобройни, казва още Киркова.

Трябва да се справим с измененията в образователната система, да се адаптираме към новите технологии, да осъвременяваме и да правим училищата привлекателни за учениците. Това не е лесно, но със сигурност е възможно.“

До 15 януари директорите на училища, които ще провеждат прием след 7 клас, трябва да дадат своите заявки в електронната система на МОН, за да се систематизират данните и картината за предстоящия прием да се изясни.

Иванка Киркова се върна на поста на началник на Регионалното управление по образованието в Пловдив есента на миналата година, след като беше незаконно уволнена и спечели във Върховен административен съд делата срещу отстраняването си през 2021 година от поста.  Преди това тя беше начело на образователната институция 8 години

Върнах се с оптимизъм. Знам, че когато човек е здрав и има подкрепа, съотборници и съекипници, тогава проблемите могат да бъдат преодолени. През тези две години близки мои хора, част от системата, колеги и родители, търсеха ме по най-различни въпроси. Помагах, давах безплатни съвети. Това ме мотивираше.

В РУО Пловдив има 9 свободни щата от 32 служители по структура, но добрата новина е, че е на 4 и на 5 януари се проведоха конкурси в София и вече имаме избрани колеги - за експерт по физика, физическо възпитание и спорт и природни науки. Към това винаги съм стремяла - да намеря силните качества на всеки и да ги използвам в работата. Ако родителят е притеснен и иска да се оплаче, ние не формализираме процеса, тъй като важен е не документът, а реалната ситуация - житейска или професионална“.

Междувременно, със заповед на Иванка Киркова са обявени конкурси за длъжността "директор" на 18 държавни и общински училища в областта.

Директорите ще се подбират поетапно, по новите правила след промените в Наредба №16, която на 12 декември бе обнародвана в Държавен вестник.  

Това са:

ОУ "Алеко Константинов" - Пловдив

ОУ "Княз Александър I" - Пловдив

СУ "Найден Геров" - Пловдив

СУ "Симон Боливар" - Пловдив

ОУ "Васил Петлешков" - Пловдив

НУ "Христо Ботев" - Пловдив

СУ "Никола Вапцаров" - Пловдив

СУ "Братя Миладинови" - Пловдив

ОУ "Петко Каравелов" - Асеновград

ОУ "Св. Св. Кирил и Методий" - с. Стрелци, община Брезово

СУ "Христо Ботев", Лъки

ОУ "Дядо Иван Арабаджията" - Царацово, община "Марица"

ОУ "Св. Св. Кирил и Методий" - с. Дълбок извор, община Първомай

ОУ "Д-р Петър Берон" - с. Чалъкови, община Раковски

ОУ "Христо Ботев" - с. Крумово, община "Родопи"

ОУ  "Княз Борис I" - с. Богданица, община Садово

ОУ "Васил Левски" - Хисаря

ОУ "Христо Ботев", Паничери, община Хисаря