За да се предпазим от нелоялни търговски практики по време на нашата ваканция, трябва да бъдем особено бдителни и да обръщаме внимание на детайлите. Да проверяваме офертите за почивка преди да резервираме и да четем допълнителната информация. Да обръщаме внимание на табелите по плажовете за цените на шезлонгите и чадърите, както и на допълнителни условия, които не се виждат толкова добре или са написани с по-малък шрифт. Това посъветва Габриела Руменова от „Ние, потребителите” и допълни, че на сайта на Министерството на туризма хората могат да правят справка в съоветните регистри за туроператорите или за съответното място, на което искат да почиват, за да подсигурят спокойно протичане на своята ваканция.

При закупуване на хранителни продукти от нерегламентирани търговци трябва да бъдем особено бдителни, тъй като те могат да причинят здравословни проблеми при неправилно приготвяне или съхранение. Габриела Руменова даде пример за какво трябва да следим...

"Тези лица специално, които предлагат царевица, гевреци по плажовете, защото сега си говорим за летния сезон, те не отговарят откъде е тази царевица, защо не я предлагат с необходимите средства за безопасност – знаете, че те трябва да бъдат с ръкавици и т.н. Всичко това са знаци за нас като потребители, че най-вероятно си имаме работа с нерегистрирани лица и трябва да се въздържаме от покупки от тях. Техните чанти обикновено стоят паркирани до спасителните постове и престояват с часове там. Няма как на нормален човек да му хрумне, че това са обичайните условия, при които трябва да бъде съхраняван този продукт."

Тя изброи едни от най-ключовите съвети, които всеки потребител трябва да знае и да спазва, за да се предпази.

"На първо място изясняваме лицето, което стои срещу нас, след това внимателно изучаваме офертата да видим тази цена какво включва, какво не включва, дали наистина е изгодна за нас. И следващото нещо е ако имаме някакъв проблем, възможно най-бързо да информираме този, който ни е продал услугата – било лицето, което осъществява настаняването, ако там сме платили, било туристическата агенция, ако плащането е към нея. Не трябва да даваме възможност, защото има такива случаи в практиката, търговците да ограничават правото ни да предявим рекламация в този 14-дневен срок."

Габриела Руменова коментира и офертите, които се появяват в последната минута и изглеждат твърде евтини спрямо средните цени за сезона. По думите ѝ в тези ситуации винаги трябва да четем целите обяви и да проверяваме агенцията, която предлага офертата. Целта е да не се окаже, че трябва да доплащаме за допълнителни услуги, които не са включени в крайната цена и така сумата да нарастне значително.